Kubo Robot har haft medvind i 2016 med Web Summit, en finaleplads ved Last Gadget Standig, en investering og de 140 første robotter solgt. Målet er nu en crowdfundingkampagne, en ny lancering og 250.000 solgte robotter.
140 af de små, fynske programmeringsrobotter blev solgt i 2016. Det var i det hele taget et fedt år for Kubo Robot, der nåede flere milepæle. Når CEO og medstifter Tommy Otzen ser tilbage er det svært kun at vælge et lyspunkt.
Læs også: Kubo Robot skal dyste i Las Vegas
“Vi fik igangsat et samarbejde med KMD, der valgte at investere i os. Det gav nogle helt nye muligheder for os og gjorde, at vi kunne ansætte to og hyre en studentermedhjælper. Det var en milepæl for os, fordi det var første gang, nogen gjorde mere end at sige, at det var en god idé. De investerede penge i os,” siger Tommy Otzen og fortsætter med det samme:
“Vi kom også med i Iværksætterpilotordningen gennem Innovationsfonden, og vi fik solgt de første 140 robotter. Faktisk havde vi kun regnet med at sælge 40. Og selvfølgelig var det også stort at vinde finalen ved Web Summit. Skulle jeg kun vælge én milepæl..?”
Rejser til Las Vegas til verdens største messe for forbrugerelektronik
2016 var klart et spændende år for Kubo Robots, der også lige inden årets slutningen nåede at sikre sig en finaleplads i Last Gadget Standing ved CES 2017 i Las Vegas, verdens største forbrugerelektronikmesse.
Her rejser de til den 3. januar for at dyste mod ni andre startups, der har udviklet en form for hardware til at gøre hverdagen nemmere, mere sikker eller sjovere. Med Last Gadget Standing sætter Kubo Robot også for alvor gang i deres markedsføring af læringsrobotten, der skal hjælpe børn med at lære at kode.
https://www.youtube.com/watch?v=WhJoY_u7W3M
Kubo Robot lancerer crowdfunding-kampagne i 2017
Så snart Kubo Robot vender hjem fra Nevada, starter de så på deres crowdfunding-kampagne, der skal hjælpe dem med at opnå 30.000 dollars svarende til 210.000 til produktionen af robotterne.
Dernæst går det slag i slag.
Når kampagnen slutter den 20. februar, skal der styr på produktion og distribution af robotterne, så de kan leveres kort tid efter kampagnen. I februar er der også en kæmpe læringsteknologifestival i London, BETT, som teamet rejser over til, og så er Kubo Robot forhåbentlig ved at være stærk nok til at finde nye partnerskaber, fortæller Tommy Otzen.
“Kampagnen skal ikke kun sikre kapital, men også PR og styrke til at tale med investorer i hele verden, skoler og forældre, som vil være med til at bringe Kubo ud til en masse børn. I 2017 skal vi finde de rette partnere. Vi har en masse idéer og vi ved, hvilken retning vi skal i. Vi mangler bare dataen til at basere vores strategier på,” siger han.
De partnere skal også være med til at nå Kubo Robots ambitiøse salgsmål om at sælge 250.000 robotter i løbet af 2017. Her er fokus i høj grad på at finde nogle kæmpe salgspartnere og komme ud over stepperne på den anden side af sommerferien.
En Kubo cliffhanger
Tommy Otzen løfter også sløret for en helt ny del af forretningen. I løbet af 2017 vil Kubo Robot nemlig også indeholde et sprogelement.
“Vi er i gang med en udvikling, hvor vi inddrager en tablet, når man arbejder med sprog. Det skal hjælpe med at udbygge børnenes ordforråd og give lærere og forældre indsigt via data. Vi ser det som relolutionerende og glæder os til at fortælle mere, når vi får frem omkring marts,” siger Tommy Otzen.
Dermed er første halvdel af 2017 allerede godt på vej til at være gået, og efterhånden er det ved at være en kende presset at være fire mand og en studentermedhjælper om virksomheden. Derfor håber medstifteren, at de i løbet af året også kan udvide mandskabet.