Digitaliseringen og e-handlens stigende popularitet påvirker butikkerne, der har sværere ved at lokke kunderne ind til byen. App’en Gotreat vil bringe kunderne tilbage i bybilledet ved hjælp af aktuelle- og relevante tilbud.
Digitaliseringen har ændret status quo i mange industrier, som er tvunget til at tænke i anderledes baner for at forblive attraktive overfor kunderne. Som forbruger har digitaliseringen åbnet en skov af muligheder lige ved hånden, som før var uden for rækkevidde eller svære at få fat i. Som direkte konsekvens oplever lokale erhvervsdrivende faldende kundetal, når kunderne i stigende grad handler på nettet.
Den tendens vil det aarhusianske startup Gotreat bekæmpe og samtidig gøre til en lukrativ forretning. Virksomheden, der så dagens lys i efteråret 2016, er klar til at lancere sin app, som præsenterer interesserede brugere for lokale tilbud inden for kategorier som mad & drikke, hoteller, oplevelser med mere.
”Flere og flere forbrugere baserer deres køb på tilbud frem for præferencer for brands og butikker. Derfor er det nødvendigt at tænke markedsføring anderledes, hvilket er idéen bag Gotreat,” siger Kasper Bergenhammer Christensen, salgsansvarlig og partner i Gotreat.
Nemt som forbruger og erhvervsdrivende
Som forbruger fungerer appen ganske simpelt. Gennem GPS-synkronisering finder appen automatisk relevante tilbud i nærheden. Tilbuddene er baseret på forbrugerens selvvalgte præferencer og kan yderligere indstilles til at dække en bestemt radius. På den måde præsenteres brugerne kun for tilbud, som er relevante for dem.
Som erhvervsdrivende betaler du en månedlig abonnementspris, som giver mulighed for at ”pushe” to tilbud om dagen. Desuden eksisterer der tre typer tilbud, eller ”treats”, som giver den erhvervsdrivende mulighed for at skræddersy sine treats efter eget ønske.
”De fysiske butikker har begrænsede muligheder for at påvirke kundeflowet fra time til time. Det muliggør vi med Gotreat. Vi ser det som en win-win, hvor de lokale erhvervsdrivende har mulighed for at markedsføre sig, mens brugerne bliver præsenteret for spændende tilbud, der giver mulighed for at spare penge,” siger Kasper Christensen.
Er det overhovedet til gavn for butikkerne?
Men gavner Gotreat overhovedet de erhvervsdrivende, eller er det blot en ny måde kanal, hvor de erhvervsdrivende kan konkurrere indbyrdes om kundernes gunst?
”Man kan vælge at se det som, at substituerende butikker spilles ud mod hinanden i en form for rabatkrig. Men man kan også se det som en mulighed for at markedsføre sig lokalt og direkte til kunden. Jeg kan sagtens følge tanken, men i sidste ende kommer der flere folk i bybilledet, og det er til gavn for alle de fysiske butikker,” siger Kasper Christensen.
Gotreat holder altså fast i den overordnede mission om at få kunderne tilbage i byen. Den primære trussel er e-handel snarere end tøjbutikken på den anden side af gaden – en holdning der lader til at være delt af de erhvervsdrivende. Gotreat samarbejder således allerede med 65 erhvervsdrivende, hvor 25 er kommet til i 2017.
Lancerer i europæisk kulturhovedstad
Og ifølge startuppet er lanceringen nært forestående. Gotreat, der indledningsvis fokuserer på Danmarks fire største byer, går først i luften i Aarhus, som i 2017 er europæisk kulturhovedstad. I den forbindelse forventes mere end fem millioner turister, hvilket selvsagt er en stor mulighed for byens butikker.
”Turisterne vil i bred udstrækning være præferenceløse i forhold til spisesteder, shopping med mere. Her kommer Gotreat ind i billedet. I den forbindelse vil Gotreat være tilgængelig i både en dansk, engelsk og tysk version, så turister kan gøre brug af den. Vi arbejder også på at få lukket en række strategiske partnerskaber, som skal eksponere Gotreat for turisterne, der i løbet af året besøger Aarhus,” siger Kasper Christensen.
For uden af være kulturhovedstad er Aarhus også en livlig studieby med mange nye tilflyttere, som Gotreat også ønsker at ramme. Det er endnu en grund til, at startuppet, foruden Aarhus, blandt andet vil fokusere på at etablere sig i byerne København, Aalborg og Odense.
Solidt fundament
Siden projektet for alvor så dagens lys i september, har Gotreat kørt i højeste gear. Det har været muligt på grund af en trofast partnerkreds, der foruden kapital også spiller en aktiv rolle i startuppets udvikling og ugentlige drift.
”Vores investorer og partnere har hjulpet os med hurtigt at få styr på de bagvedliggende faktorer ved virksomhedsdrift. Desuden er de alle erfarende erhvervsfolk, der har hjulpet os med hurtigt at finde det rette spor,” siger Kasper Christensen.
Gotreats forventninger er i første omgang at have 1000 aktive butikker i landets fem største byer. På længere sigt skal appen rulles ud i storbyer over hele Europa, hvor den er tænkt som brugernes foretrukne inspirationskilde til at manøvrere rundt i storbyens tilbudsjungle.
Verden er transparens, så generelt set, er det slut med at være markant anderledes prissat end den gængse onlinepris. Hvis det respekteres og forbrugeren bliver overbevist om dette, er den den omvendte effekt – altså at folk browser online og køber offline – allerede er større jf. Business Insiders analyse fra 2014: http://www.businessinsider.com/reverse-showrooming-bricks-and-mortar-retailers-fight-back-2-2014-2
Jeg tror dog primært, konsekvensen vil være et tilbudskoncept, som vil udhule dækningsbidraget i butikkerne.