En ny crowdfunding-platform skal støtte små, nordiske madiværksættere. Platformen er stiftet af blandt andre bagmanden fra Booomerang og er den første af sin art.
Strålende orange havtorn, dyb, mexicansk kakao, frisk kød og nordiske delikatesser er nogle af de varer, en håndfuld producenter har sat til skue på Crowdfarm, som blev lanceret her i januar. Med Crowdfarm har sunde, bæredygtige og lokale fødevarer fra små landbrug og madiværksættere har nu fået en mere direkte vej fra producenter til kunder, fra jord til bord.
Booomerangstifteren Michael Eis har sammen med Tina Gliese Schjerling og Søren Femmer Jensen, som arbejder som rådgivere inden for bæredygtighed og innovation, startet platformen. En platform, som skal gøre forbrugerne mere bevidste, skabe mere sikkerhed til landmanden, forkorte værdikæden og promovere lokale fødevarer.
“Interessen for lokale fødevarer, økologi og sund mad er der i høj grad blandt forbrugerne. Men det kan være svært for niche-landmænd og madiværksættere at starte op, selvom det ofte kræver et relativt lille beløb. Der så vi en naturlig indgangsvinkel for os, da crowdfunding passer godt ind i sektoren,” fortæller Michael Eis.
Tiden er moden til gastronomi på nettet
Han har selv mere end seks års erfaring på området. Mens crowdfunding længe har drejet sig om især elektronik, gadgets eller spil, mener Booomerangstifteren nu, at tiden er moden til mere gastronomi i crowdfundingperspektivet.
“Gastronomi har ikke været en stor kategori på Booomerang og har oftest være leddet efter producenten; food trucks, restauranter og caféer. Her går vi et skridt tilbage. Det er lige i tråd med crowdfundingen, for området er voksende, og der er stor opmærksomhed på, hvad vi putter i munden,” siger Michael Eis, og fortæller, at Crowdfarm også snart åbner op for nordiske projekter. Stifterne er allerede i dialog med svenske og norske iværksættere.
Alt eller intet
På Crowdfarm, som på Booomerang, bliver alle projekterne tjekket af stifterne for at sikre, de er seriøse og ikke mindst bæredygtige. Det er en alt eller intet platform, enten får du 100 procent funding eller derover, eller også ryger alle pengene tilbage til støtterne.
Læs også: Dansk crowdfunding slog rekord i 2016
Men den risiko er projekterne bekendt med. De må selv ud og aktivere netværk og bekendte for at skabe lidt larm om deres projekt. Selvfølgelig håber Michael Eis, at projekterne på Crowdfarm vil lykkes, både for deres skyld og for platformens skyld, men fra Booomerang har han erfaret, at 48 ud af 100 ikke vil lykkes.
“Vi ved, at crowdfunding vokser betragteligt, og ud fra et crowdfundingperspektiv giver det super god mening med nichen. For startups og iværksættere betyder det også en kortere vej på markedet, hvor de allerede har en portion faste kunder og kan beholde en større del af profitten, når værdikæden bliver forkortet,” siger han.
Crowdfunding skal støtte nordisk madkultur
Michael Eis tror også, at vi i fremtiden vil se flere nichede crowdfundingplatforme som Crowdfarm. Her kan projekterne få en meget skarpere markedsføring, og støtterne kommer ikke til at hoppe frem og tilbage mellem online spil, robotter og friskfanget fisk.
“Vi håber, at vi kommer til at se mange flere fødevareiværksættere, for det er vi faktisk gode til i Danmark – udlandet er opmærksomme på den nordiske madkultur, og det drypper fra Noma ned til de lokale producenter. Det skaber arbejdspladser og vækst, og det skal ikke gå kold, fordi den første beskedne finansiering ikke kan komme på plads. Vi håber, at crowdfunding kan være med til at få erhvervet til at vokse yderligere,” siger han.