Arkiver

NyhederUdland

Medier sætter spørgsmålstegn ved Spotifys forretningsmodel

Spotify, konkurs, børsnotering

Er Spotify på vej mod konkurs? Flere medier er begyndt at spekulere i, om musiktjenesten udsætter den forventede børsnotering for at købe tid til at forbedre en grel økonomisk situation.

Spotify har længe været en af kandidaterne til en større børsnotering i løbet af 2017. Men de planer er skrinlagt, beretter flere medier, da Spotify eftersigende har udsat planerne for at arbejde på en ny forretningsmodel og få balanceret budgettet – og netop budgettet kommer nok til at volde store problemer. I sin nuværende forfatning ser det ikke just godt ud for virksomheden.

Det skriver blandt andet TechCrunch, BBC og Business Insider.

Udskudt børsnotering giver pengeproblemer

Spotify har eksisteret i mere end 10 år, men mangler endnu at lave overskud trods mere end 100 millioner brugere hvoraf 40 millioner betaler abonnement. Men Spotify har endnu en gæld på 1,5 milliarder dollars.

Spotify gik ifølge TechCrunch efter en værdisætning på mellem 11 og 13 milliarder dollars – noget højere end i 2015, hvor den blev sat til 8,5 milliarder dollars.

Børsnoteringen ville kunne skæppe i kassen, men nu da den er udskudt, står Spotify potentielt med et stort pengeproblem.

Det er ikke det eneste problem, Spotify står over for. Ifølge BBC skal Spotify snart lave nye aftaler med pladegiganterne Universal, Sony og Warner. Eftersigende betaler Spotify pt. 55 procent af omsætningen til pladeselskaberne som royalties. For at blive profital er der tale om, at Spotify vil sætte andelen ned, men det vil højst sandsynlig ikke falde i god jord hos musikerne, som allerede mener, de får en for lille andel.

Det finansielle klima har ændret sig

Ifølge TechCrunch er der ikke den store lyst fra Wall Street til at få fingrene i Spotify i virksomhedens nuværende finansielle form. En kilde siger til mediet, at for tre til fem år siden kunne man basere en børsnotering udelukkende på basis af brugervækst og fremtidsudsigter.

“I dag er det finansielle klima et helt andet. I dag skal man kunne vise vejen til profit, især når man søger en værdisætning som Spotify. Det kan godt have bidt virksomheden i hælene,” siger TechCrunchs kilde.

Skriv et svar