Arkiver

Kategorier

Sponsoreret indhold

Effektiv fordeling af arbejdsopgaver i hjemmet

Vi kender det nok de fleste af os.

Man synes faktisk lige, at man havde gjort rent. Men pludselig går bølgerne højt både på jobbet og i fritiden og når dagen er omme, dejser man om kul på sofaen.

Dagene flyver hastigt afsted og opvasken hober sig op i et langsomt men jævnt tempo, i takt med støvet på diverse overflader, vasketøjsbunken og nullermændende i hjørnerne. Når weekenden endelig kommer, har man stort behov for at holde ægte fri, måske bare lave noget afslappende som fx at gå i haven og udskyder så de huslige pligter for at lave noget andet.

Før man ved af det er weekenden omme, mandagen står for døren og ræset starter forfra – og man fik ikke lige hverken sat tid af eller taget sig sammen til, at få ordnet de huslige pligter.

Jo mere støvet og rodet hober sig op, desto mere uoverskueligt føles det. For at undgå dette er det en god idé, at forsøge at uddelegere og strukturere arbejdsopgaverne i hjemmet. Selvom det måske lyder lidt fjollet, kan man i denne strukturerings proces sagtens anse diverse medlemmer i husstanden (dem som er gamle nok til at tage ansvar ihvertfald) som kollegaer på en arbejdsplads. Arbejdspladsen er hjemmet og opgaverne går alle ud på, at få skabt et rart indeklima og en god atmosfære.

På en ‘rigtig’ arbejdsplads gør effektivisering, at der bliver nået mere, så hvorfor skulle dette, i en lidt mildere miniudgave, ikke fungere i hjemmet også? På en velfungerende arbejdsplads har man nøje uddelegeret diverse opgaver til de folk, som er bedst til det. Nogen tager sig måske af regnskab, csr-strategi eller lignende, mens andre er So-Me ansvarlige eller agerer i kundeservice.

Mennesker er lige så forskellige som opgaver, og derfor kan et møde i husstanden om, hvad man gerne vil have ansvaret for, være guld værd hvis man vil have vedligeholdelsen af de huslige pligter til at gå lidt glattere. Det kan fx være én hader at støvsuge, mens en anden ikke har noget imod det. Ligeledes findes der folk, som faktisk hygger sig med at vaske op og godt kan anse det som en afslappende og beroligende beskæftigelse, mens andre blot bliver utålmodige. Det handler generelt om at uddelegere de opgaver, som folk har det bedst med at udføre eller om ikke andet, ihvertfald nærer mindst modstand til. Hvis man ved, hvad man har ansvar for i hjemmet, kan man tage lidt ad gangen i løbet af ugen, og hvis alle overholder planen, kommer man aldrig så langt fra måls med de huslige pligter, at det føles uoverskueligt.

 

 

Skriv et svar

%d bloggers like this: