Arkiver

Kategorier

Sponsoreret indhold

Affiliate marketing – din online no cure no pay løsning

I denne artikel vil vi sammen med Moneytalk.dk dykke ned i emnet affiliate marketing, der kan betragtes som en online no cure no pay løsning for webshops eller udbydere af andre produkter online. Vi ser på, hvordan du som udbyder af et produkt kan gøre brug af affiliate marketing og viser hvordan du kommer i gang med at arbejde med denne marketing kanal.

Hvad betyder affiliate marketing?

Affiliate marketing kan betegnes som en online no cure no pay løsning. Den går ud på, at et andet website sender trafik videre til dig som udbyder og kun bliver betalt, såfremt trafikken resulterer i en konvertering. For webshops betales der typisk en fast procentdel af salgsbeløbet, mens der ved abonnementsløsninger eller for udbydere af andre produkter betales et fast beløb per lead.

De mest populære affiliate branche lige nu er gambling og lån. Det skyldes, at konkurrencen i disse brancher er utrolig intens og hver enkelt konvertering skaber stor værdi for udbyderen. Det vil altså sige, at det også er i disse brancher man kan hente flest penge som affiliate. I lånebranchen giver netop denne mulighed rigtig god mening for forbrugerne, da markedet uden sammenligningssider ville være særdeles uigennemskueligt. En låneplatform giver muligheden for, at online lån sammenlignes på en hjemmeside og sikrer, at kunden får det lån, som passer bedst til personens individuelle behov.

Hvordan kommer jeg i gang med affiliate marketing?

Samarbejdet med diverse hjemmesider, der leverer trafik, etableres gennem et affiliate netværk. Der findes en lang række af disse netværk i Danmark og de tager typisk et gebyr, der betales af webshopejeren. Gebyret ligger typisk på 20-30% af den provision, der betales til den enkelte affiliate.

Når du har fundet det affiliate netværk, som du synes bedst om (der findes mange anbefalinger online), skal du blot tilmelde dig og oprette din kampagne. Her skal du udfylde betingelser for samarbejde, samt fastsætte den provision som du ønsker at betale. Typisk fastsættes provisionssatsen med udgangspunkt i dit marketingbudget som andel af omsætningen. Hvis du eksempelvis ved, at 20% af omsætningen skal bruges på markedsføringen, vil provisionssatsen typisk også hedde 15-20%. Jo højere provisionssats, des mere interessant bliver det for hjemmesider at sende trafik til netop dig.

Derudover kan du også gøre din kampagne mere tillokkende ved at have attraktive produkter, kendte brands og gennemarbejdet marketingmateriale, herunder bannermateriale, som affiliaten kan benytte i sine kampagner på sin hjemmeside. Der er generelt høje skifteomkostninger for affiliates i form af tid, så hvis du først lander en ny affiliate skal der et særligt godt tilbud for at denne affiliate skifter til konkurrenten. Det kan deraf godt betale sig at lægge en ekstra stor indsats i begyndelsen for at lande en ny affiliate.