Indimellem render man som virksomhedsejer ind i, at der er behov for nye boller på suppen. Mærker I i virksomheden, at jeres kunder begynder at finde jer mindre relevante? Har I svært ved at skabe det overblik, som I har brug for, hvis I ønsker succes? Uanset jeres udfordringer kan I læse nogle råd her.
Forny virksomhedens værktøjer
Nogle gange kan virksomhedens umiddelbare tilbagegang skyldes mangelfulde og forældede værktøjer. Hvilke programmer eller værktøjer benytter I jer af til budgettering? Der er en vis sandsynlighed for, at I gør brug af nogle af de ældre værktøjer. Det er vigtigt i en virksomhed at følge med i tiden, og hvilke nye muligheder verden præsenteres for løbende. I kan derfor have brug for at bruge et nyt og opdateret budgetværktøj.
Er I i tvivl om, hvilket budgetværktøj der fungerer bedst? Da er et godt råd at finde ud af, hvilket budgetværktøj de succesrige virksomheder bruger. Det er særligt nyttigt at finde denne information om succesfulde virksomheder, der har en forretningsmodel, der ligner jeres.
Udvid eller indskrænk sortimentet
Sommetider er en virksomheds problem, at sortimentet er for bredt. Det kan blive for svært for kunderne at vide, hvad I egentlig specialiserer i. Specialiserer I ikke i noget, bliver jeres produkter måske for middelmådige, uden at prisen nødvendigvis kompenserer for det. Er I havnet et sted, hvor jeres sortiment er for bredt? Så vil det være et kløgtigt træk at forsøge at indskrænke det og forbedre de tilbageværende produkter.
Det kan også være, at I sidder med det modsatte problem. Muligvis er jeres sortiment så småt, at I ikke har tilstrækkeligt at trække kunder til med. Kundeskaren bliver for smal, og I får ikke nok penge i kassen. Da kan I med rette begynde at brainstorme over, hvilke produkter I kan udvide sortimentet med.