Arkiver

Blog

Da håndværkerfaget blev digitaliseret

Moderne teknologi er i dag i stand til at hjælpe en lang række forskellige typer af håndværksvirksomheder, der førhen var underlagt trivielt papirarbejde og forretningsdrift baseret på skøn. Men i dag findes der apps, der samler alt det arbejde, som mange håndværkere gerne er foruden – og det er endda med stor positiv forskel til følge.

For ikke alene hjælper softwaren med tidsregistrering for håndværkere – nej, der findes nemlig ret smarte løsninger, der også håndterer ordrestyring, projektstyring, oversigt over brugte materialer på den enkelte sag, kvalitetssikring, automatisk fakturering og meget mere. Alt sammen kan håndteres med et par enkelte klik på mobiltelefonen via appen, der desuden også viser vej til det dagsaktuelle arbejdssted.  

Apps hjælper på den måde håndværkere ved at samle og automatisere processer, så de håndværkere, som elsker deres fag og deres kerneopgave, kan koncentrere sig om netop det. Og det er også noget, der både kan ses på effektiviteten og på bundlinjen, selv om de fleste gode apps, der er særligt udviklet til håndværkere, koster under 200 kroner om måneden i abonnement.   

Overblikket, der kom af sig selv

Med de data, der bliver opsamlet gennem de simple klik fra medarbejderstaben, har man pludselig noget forhåndenværende viden, som er let at omsætte til mere strømlinede processer. Vi har kigget på den dansk udviklede app fra Apacta, som netop også hjælper direkte med at skabe budgettering og bedre prisoverslag for fremtiden, som naturligvis har stor værdi for forretningen.

Appen er desuden åben for alle medarbejdere, sådan at de medarbejdere, der har tilknytning og forskellige opgaver på en given sag, kan se den på sit personlige dashboard og let følge processen. Og det samme kan bogholderiet. For appen er direkte forbundet til de fleste gængse økonomisystemer, så alle bevægelser vedrørende projekter opdateres synkront på tværs af platforme, programmer og digitale enheder.   

Værdi, der breder sig som bølger i vandet

Overblikket er ikke blot medarbejdernes gevinst alene. For det hele er naturligvis noget, der også kan deles med kunderne. Og det giver et helt andet indtryk af en virksomhed, når man får hele arbejdet udspecificeret på den automatisk oprettede faktura, der endda også kan indlejre billeder fra kvalitetssikringsdelen. Så ud over, at systemet giver den enkelte medarbejder mere arbejdsglæde, er det også noget, som kunder vil opleve som en stor kvalitet hos den pågældende virksomhed.

Med andre ord er det de digitale muligheder en gevinst for alle – i hvert fald alle dem, som er kommet i gang med at bruge det. Heldigvis er appen udviklet med brugervenlighed for øje, så omstillingsprocessen fra de gamle, manuelle administrationsprocesser er fuldstændig problemfri.

Skriv et svar