Den danske startupvirksomhed Sponsta lancerede i 2015 sit produkt, modtog en angel-investering og brugte tid på at fordybe sig i at udvikle og tilpasse forretningsmodellen til sine kunder.
Balancen mellem at planlægge for fremtiden og holde fokus på de daglige ting, som skal til for overhovedet at nå så langt, har været blandt udfordringerne for holdet bag Instagram-startuppet Sponsta i 2015, fortæller CPO i startup virksomheden, Daniel J. Mierzwinski.
“Vi har kigget meget på, hvem vores egentlige kunder er og på vores forretningsmodel. Vi har set på, hvordan vores forretningsmodel skal tilpasses vores kunder. Det bliver vi nok aldrig rigtigt færdige med,” udtaler Daniel J. Mierzwinski.
Teamet bag Sponsta er, ifølge Daniel, tungest på produktdelen – og er altså ikke lige så stærke på forretningsudvikling. Derfor har tilpasningen af forretningsmodellen til kunderne været blandt startuppets største udfordringer i år.
Løsningerne kommer af sig selv, når man bruger tid på at forstå udfordringerne
For at finde løsninger på virksomhedens udfordringer brugte teamet tid på at komme til bunds i de områder, som de ikke havde erfaring med.
“Når man første gang dykker ned i et emne, man ikke rigtigt forstår, tror jeg ikke, at der er nogen anden udvej end at bruge en masse tid på at forstå det. Efterfølgende begynder løsningerne at opstå af sig selv, mens man vasker op, står i badet eller går en tur,” fortæller Daniel Mierzwinski og fortsætter:
“Så må man bare tilbage på kontoret og teste det af. Virker det, er det fedt, -ellers må man angribe problemet fra andre vinkler, indtil man finder løsningen.”
Læs også: Daniel Mierzwinski: “Visioner skal ikke være på beskostning af livsglæde”
Angel-investering blandt Sponstas højdepunkter i 2015
Sponsta lancerede deres produkt ved reklamearrangementet Cannes Lions i Cannes, Frankrig, i 2015. Siden har mere end 500 brands og over 10.000 instagrammere fra hele verden signet sig op. Blandt højdepunkterne for Sponsta i 2015 er det første møde med en af de Business Angels, der senere valgte at investere i startuppet.
“Da vi gik fra det første møde med vores nuværende angel investor og troede på, at det ville lykkes, var et af højdepunkterne i 2015. Det var en fed fornemmelse at snakke om det projekt, som vi har arbejdet på i et helt år, og være overbevisende nok til, at en anden person tør kaste penge efter vores team og idé,” fortæller Daniel J. Mierzwinski afslutningsvis.
Læs også: Angel-investering til Instagram-startup
2 kommentarer