Denne morgen var det en delegation af nordiske startups, der ringede med klokken hos Nasdaq i New York. Anledningen var #NordicMades anden tur til byen for at bygge bro melem de globale tech-regioner, og oveni hatten blev en 1,5 millioner euro stor fond lanceret.
Under klapsalver gik danske Pia Elmegård fra #CPHFTW og Corti og islandske Helga Valfells, CEO i NSA Ventures på scenen hos Nasdaq. Her afleverede Helga Valfells sin key note om de nordiske landes betydning og arbejde med iværksætteri og entreprenærskab.
Under tilråb, klapsalver og en sky af konfetti ringede de to powerkvinder Nasdaq ind under hashtagget NordicMade.
“I Norden arbejder vi hårdt, vi er ekstremt loyale over for vores virksomheder, vores sag, og vi elsker teknologi. Det er derfor ingen overraskelse at de nordiske lande har produceret en perlerække af succesfulde tech-virksomheder. Gennem de seneste fem år har den nordiske region, som tæller kun fire procent af den europæiske befolkning, stået for over 25 procent af alle europæiske exits,” sagde Helga Valfells, som i sin tale også havde en overraskelse: En ny nordisk fond på 1,5 millioner euro.
Bedre samarbejde i et globalt startup-økosystem
Fonden, som har fået navnet, Rising North, skal støtte internationalisering af startup-økosystemet i Norden over de næste tre år. Projekterne, der får støtte af fonden, skal hjæpe med at booste den nordiske region mod et globalt startup-økosystem.
#NordicMade-turen, som er organiseret af Slush, sender 11 nordiske entreprenører til New York for at hjælpe med at accelerere deres virksomheder, styrke samarbejdet mellem de nordiske hubs og øge kendskabet til den nordiske startupscene på USAs Østkyst.
Delegationen desuden af Leadfeeder, PromoRepublic og Solu, alle fra Finland, af Iris AI og DXTR Tactile fra Norge, Corti og Zigna fra Danmark, It’s My Styl og Optolexia fra Svergie og Watchbox og Sling fra Island.
Over de næste tre dage skal iværksætterne mødes med venture kapitalister og tech-medier som Google Venutres, Silicon Valley Bank, White Star Capital og Wall Street Journal.