Odendo er et socioøkonomisk startup, som har udviklet en platform til støtte af godgørende formål. Modellen er simpel; det skal give mening for alle interessenterne både køberne, virksomhederne og ikke mindst de gode formål.
Odendo er et dansk startup med knap to år på bagen. På den tid har de formået at vækste til at dække fem lande, have mere end 25.000 registrerede kunder og over 36.000 følgere på Facebook, og sidste år vandt de E-handelsprisen i kategorien “Bedste nye ehandelsvirksomhed 2015”.
Startuppet sammenfletter e-handel med velgørenhed, og Odendo har udviklet en platform for gode formål, hvor de kan auktionere skænkede produkter og på den måde rejse penge til deres sag. Men det er ikke kun de gode formål, der kan vinde ved den her konstellation, forklarer Tine Krægpøth, CMO hos Odendo. Ifølge hende, giver platformen også fordele for både køberne af produkterne og de virksomheder, der sponsorerer dem.
“Til forskel fra mange andre virksomheder, har vi ikke kun to, men tre interessenter. Gode formål, virksomheder og forbrugerne,” forklarer hun.
Køberne får nogle gode tilbud, samtidig med at de kan støtte en god sag, og virksomhederne bliver markedsført over for de mange brugere. På den måde kan virksomhederne styrke deres sociale profil gennem velgørenhed.
Hjertet, der driver forentagendet
Idéen til Odendo kom fra de to fætre, Søren Nørgård og Thomas Pedersen. De har begge været meget aktive i sports- og foreningsmiljøet gennem deres opvækst og stiftede derigennem bekendtskab med besværlighederne med at rejse penge. De konstaterede nemlig, at det var noget nemmere at få virksomhederne til at skænke produkter frem for kolde kontanter.
Men når man så står der, med en håndfuld produkter, skal man igennem bøvlet med at lave produkterne om til penge. Derfor blev Odendo født.
“Stifterne kommer jo begge fra foreningsmiljøet, hvor frivillige lægger hjerte og energi i formålet, hvor der er et brændende ønske om at hjælpe de gode formål,” fortæller Tine Krægpøth og fortsætter:
“Det er 100 procent hjertet, der driver foretagendet, men det er da også dejligt at kunne leve af det. Alle kan starte en virksomhed og tjene penge, men det giver en vis tilfredsstillelse, at kunne hjælpe en god sag samtidigt.”
Socioøkonomien vinder frem
Der er efterhånden flere og flere socioøkonomiske startups, der vinder frem, men er det en forbipasserende trend, eller er det snarere et symptom på et skifte i samfundet? Tine Krægpøth mener, at det er en kombination af begge dele.
“Det er blevet mere trendy at gå op i velgørenhed, men samtidig kan man også se på tilslutningen til godgørende foreninger og velgørenhedsorganisationer, at folk er blevet mere aktive,” siger hun.
Hun mener, at Odendo har gjort det nemmere for virksomhederne at støtte op om de gode formål. Gennem platformen får de nemlig en del PR, som betyder at det i det lange løb også er rentabelt for dem at give produkter væk gratis.
Og for nylig kunne Odendo melde om en personlig rekord for platformen. De er nu nået op på ti millioner kroner videreformidlet via deres platform til de mere end 550 foreninger, sportsklubber og velgørenhedsorganisationer, der er tilknyttet Odendo.