Startuppet Hopspots har kombineret det fysiske rum med teknologi for at lære næste generation om netop ny teknologi og kvalificere dem fra forbrugere til brugere.
De bliver kaldt de digitale indfødte. Og nok er de født ind i en tidsalder med iPads, virtual reality, head sets, Skype og Facebook, men det er ikke ensbetydende med, at de er født med en viden om, hvad der ligger inde bag teknikken, hvordan den er programmeret til at gøre, som de vil.
Et aarhusianske startup har netop fokuseret på dem, børnene, og lavet et interaktivt læringsmiljø, der kombinerer det fysiske rum med teknologi. De kalder det Hopspots, og det skal motivere børn og unge til at lære på flere niveauer.
“Man taler om, at børn er digitale indfødte. Men det kommer flere og flere frem til, at de ikke er. De er gode til at bruge den, at konsumere, men når man skal ind og have kontrol og mestre teknologien, så skal man ikke bare konsumere. Så skal man være medproducent,” fortæller Aviaja Borup Lyngaard, idékvinde og stifter af Hopspots, som har til huse på Godsbanen i Aarhus.
Bevægelse og forståelse i fokus hos Hopspots
Hopspots består af 12 trådløse brikker med forskellige lys og lyde, som man kan smide på gulvet, på trappen eller i gymnastiksalen og hoppe rundt på. De er forbundet til hinanden og til en højtalerstation med en iPad. iPad’en er til en afveksling i baggrunden, og i stedet er det brikkerne og legen, der er i fokus gennem bevægelse og programmering.
“Vi har siddet på stolene i klasseværelset de sidste 200 år. Nu er det tid til at få noget bevægelse ind. Man lærer på en anden måde, og ved at kombinere bevægelsen med programmering lader vi børnene tager ejerskab over teknologien i stedet for at være stillesiddende forbrugere,” siger Aviaja Borup Lynggaard, som fik idéen tilbage i 2008, da hun studerede på arkitektskolen og lavede et projekt målrettet børnehaver. Siden arbejdede hun med interaktivt design hos B&O og med børn og kreativitet, og da skolereformen så kom, blev det en katalysator for Hopspots.
Børnene kan selv programmere nye spil
Hopspots er en åben platform, som kommer med fire spil; et huskespil, et whack-a-mole, et kognetivt træningsspil rettet mod børn med ADHD og autisme og et spil, der hedder ‘hack din brick’, hvor børnene kan programmere hver brik med lys og lyd.
Læs også: Iværksætter vil give lysten til at skabe videre til sine børn
Brikkerne kombinerer på den måde leg og læring, og der er mulighed for at bygge sine egne spilkombinationer eller bruge det i så forskellig undervisning som engelsk, grammatik og idræt – man skal bare programmere brikkerne til enten at sige lyde, engelske ord, dele af sætninger, der skal kombineres eller noget helt fjerde. For at sammensætte et par eller en sætning skal børnene hoppe på brikkerne.
“Lærerne behøver sådan set ikke vide en masse om programmering. Vi sætter dem i gang og så kan de selv videreudvikle. Det er lidt som en crowdbaseret platform, hvor man også kan dele på tværs af skolerne,” fortæller Aviaja Borup Lynggaard.
I videoen spillerne børnene ‘Sekvens’, hvor de skal huske rækkefølgen på brikkerne.
Fra hobbyprojekt til virksomhed
Hun har fået Hopspots ud på 20 institutioner i Danmark, hvor både skoleklasser, børnehavebørn, specialskoler og flygtninge- og sprogklasser har prøvet teknologien af. Og indtil videre er hun blevet godt modtaget, og hvad der startede som et udviklingsprojekt, er nu en forretning.
Læs også: Startup-stafet #11: Appen, der hjælper børn med ADHD, er blevet en del af familien
Hopspots har allerede fået støtte fra Undervisningsministeriet, Innovationsfonden og Living IT Lab samt har fået Borean Innovation med som investor. Næste skridt er edtech-messen BETT i London og nogle nye spil målrettet ældre børn, hvor to forfattere laver interaktive fortællinger.
“Vi skal finde ud af, hvilke markeder, vi skal ud på. Der ligger en masse muligheder, som ville være ærgerligt at passere. Eksempelvis også på ældreområdet og for folk med Alzherimers. Det er fedt at kunne være med til at hjælpe andre og samtidig skulle have de strategiske overvejelser og markedsføring for øje,” siger Aviaja Borup Lynggard.