Aarhusianske WakeUpData sætter nu ind på at indtage hele Skandinavien. Det skal gøres ved at gøre komplicerede systemer nemme at forstå og ved at satse på at videreføre “born global”-tankegangen.
De er en af de virksomheder, der fra start har set verden som sin legeplads. To år gamle WakeUpData er startet i Aarhus, men kerneteamet på ti består af otte forskellige nationaliteter. Nu skal der mere tryk på i Norden, og ambitionen er at blive markedsledere i Skandinavien.
”Vi er én af disse born global-virksomheder, og hvis man virkelig mener det, så skal det også afspejle sig i teamet. Vi forventer at fordoble antallet af ansatte i løbet af 2017, og vi vil fortsat bevidst forsøge at tiltrække højt kvalificeret, udenlandsk arbejdskraft til vores hovedkontor i Aarhus”, siger Allan Jørgensen, medstifter af WakeupData og medejer af en række andre it- og tech-virksomheder, i en pressemeddelelse.
Øjner et milliardmarked
Virksomheden, som leverer værktøjer til at minimere marketings spild af annoncekroner, vil gøre det nemmere for danske og internationale webshops at behandle deres data i kommercielt øjemed. Et potentielt milliardmarked ifølge WakeUpData, som allerede har flere internationale kunder eksempelvis Georg Jensen.
”Vi har specialiseret os i en cloud-baseret løsning, der ombryder forskellige datakilder, så de passer til ellers inkompatible markedsføringsplatforme. Det kan lyde super nørdet, og det er det også. For vores kunder er det imidlertid et værktøj, der gør, at de kan flytte fokus fra teknik til optimering af marketing og på den måde forbedre deres bundlinje lynhurtigt”, siger Allan Jørgensen.
WakeUpData var en af de seks finalister i IBM’s Business Connect 2015, hvor virksomheden hentede lidt mere end fire millioner kroner hjem fra Markedsmodningsfonden, Vækstfonden og Innovationsfonden.
Nye kontorer skal også være “born global”
WakeupData er en del af Web2media, der omsætter for over 20 millioner kroner om året og beskæftiger godt 40 medarbejdere i virksomhederne, fremgår det af pressemeddelelsen. Ligesom kontoret i Aarhus er det planen, at de nye kontorer i resten af verden skal bestå af en kombination af lokale folk med lokalt kendskab samt internationale kræfter, der kan sikre den diversitet og globale tankegang, som er kernen hos WakeupData.
”Jeg synes, at danske startups til tider er noget naive, når de råber internationalisering, men på samme tid har et 100 procent dansk team, der ikke aner, hvad der foregår globalt, og hvor hurtigt det går i andre lande og markeder. Man er simpelthen nødt til at få internationale folk ind fra starten af, hvis man virkelig mener det, når man siger born global.”
Går efter ”simplexity”
WakeupData har udover de globale ambitioner et mål om at gøre verden mere simpel. På jordnært jysk kalder Allan Jørgensen dette for ”simplexity”; at gøre komplicerede systemer let tilgængelige for brugerne.
”WakeupData kan berige datafeeds med manglende informationer og visualisere produktsortimentets pris og mængde. Endelig kan det hjælpe med at benchmarke mod markedet via Business Insight. Kort fortalt sikrer det marketingsafdelingerne mulighed for at tilpasse data, som de vil, nemt klippe i indholdet og agere ud fra dataindsigten i et og samme værktøj.”