Mange danske virksomheder har fulgt den digitale udvikling og skabt et navn for sig selv på internettet. Det er en stor fordel at have en hjemmeside, som kan supplere den fysiske virksomhed. Vi kortlægger herunder, hvorfor det netop er relevant.
Hvorfor er det vigtigt med en hjemmeside?
En hjemmeside er vigtig for en virksomhed, da den kan nå ud til et bredere klientel – og deraf skaffe flere kunder. En hjemmeside bør have konkrete informationer om, hvilket arbejde, virksomheden udfører – og hvor i landet, arbejdet udføres. En hjemmeside er nemlig en online brochure. En del virksomheder deler fysiske flyers og brochure ud lokalt, men de rækker ikke langt, når man i modsætning kan nå et langt bredere klientel online.
De små hverdagssøgninger
Det er vigtigt at gøre sin hjemmeside mobilvenlig, så man kan tilgodese flest muligt kunder. Du kender sikkert selv til hurtige hverdagssøgninger, hvor du ønsker resultater for, hvem der kan reparere din iPhone, rengøre din lejlighed eller noget tredje. Det er ofte søgninger, man foretager fra sin smartphone i hverdagens hast.
24/7
I modsætning til en fysisk virksomhed med åbne- og lukketider, kan man altid besøge den online version af virksomheden. Det er et kæmpe plus i kampen om kunder, da man står tilgængelig for deres behov. Ydermere kan man angive tid på hjemmesiden, så kunder ved, at deres spørgsmål bliver besvaret inden for eksempelvis 24 timer. Det giver kunderne en sikkerhed, og viser ydermere at man står tilgængelig for deres behov.
Kommunikation
Som nævnt i ovenstående afsnit, kan man med en hjemmeside, stille sig tilgængelig over for sine kunder, hvilket er en fordel. En hjemmeside er dog også god for selve kommunikationen med kunderne. På hjemmesiden kan man nemlig offentliggøre nye tiltag. Kører man et tilbud en given periode, kan man offentliggøre det på hjemmesiden, for at nå ud til fleste mulige kunder. Foretager man ændringer, eventuelt i brug af særlige mærker eller produkter, vil hjemmesiden også fungere som en god kanal, for at få nyheden ud.
En stor hjælp fremadrettet
Ovenstående punkter hjælper virksomheden fremadrettet, hvad end man arbejder som rengøringsfirma eller rekrutteringsbureau. Beslutter man sig for at sælge virksomheden og søge et andet job, vil det også være godt på CV’et at have en virksomhed med tilhørende hjemmeside på. Har man først arbejdet med en hjemmeside, har man større indblik i den digitale udvikling, hvorfor man vil stå stærkere i en jobsøgning.
Optimer din hjemmeside
Vi har ovenfor kortlagt, hvorfor det er vigtigt at have en hjemmeside, men det er ikke blot ligetil. Det kræver tid og energi at designe en brugervenlig hjemmeside. Er hjemmesiden ikke brugervenlig, formår man ikke at tiltrække nye kunder, men man kan i stedet risikere at miste nuværende kunder. En brugervenlig hjemmeside skal være behagelig for øjnene, tekster skal være letlæselige – gerne suppleret med billeder, og det skal være nemt at finde rundt på hjemmesiden.
Det er et stort plus for virksomheder at supplere med en hjemmeside, for at udvide deres klientel, og for at stille sig mere til rådighed for deres kunder. Det kræver tid og energi at opsætte en hjemmeside, men det er vigtigt, at man sætter sig i kundernes sted og gør hjemmesiden brugervenlig.