Spreaddo er et værktøj og en platform til behandling og præsentation af store mængder data fra forskellige kilder i realtime. Trendsonline.dk har interviewet founder Morten Kjær, som bl.a. kunne fortælle, at Spreado for nyligt er blevet solgt.
Founder Morten Kjær fik idéen til Spreaddo, fordi han tidligere arbejdede i startupvirksomheden youcalc, som lavede et værktøj til behandling af data:
”Efterfølgende havde cloud, html5 og big data skyllet hen over IT-landskabet, og jeg så derfor en mulighed for at komme med mit bud på, hvordan en analyse-platform kunne se ud”, forklarer Morten.
Det blev til platformen og værktøjet Spreaddo, som anvendes til præsentation af store mængder data fra forskellige kilder i realtime. Produktet var primært henvendt virksomheder, der betaler et månedligt beløb baseret på størrelsen af deres data. Teknologien bygger på Java på backend og javascript i browseren, det er hosted hos Amazon og med MySQL som database.
Foruden Morten var der to øvrige co-founders: Rasmus Andersen og Mads Mathiesen.
”Jeg mødte min første co-founder, Rasmus Andersen, på IT Universitet, hvor vi havde fag og lavede projekter sammen. Efter at have set hinanden an igennem skolearbejdet, var det tydeligt, at vi kunne sammen både fagligt og socialt, og at vi begge havde ambitionerne til at gå hele vejen. Efterfølgende mødte vi Mads Mathiesen til et startup-event, faldt i snak, drak en masse kaffe, og fandt frem til fælles fodslag,” fortæller Morten
Fra de startede virksomheden, var de 100 % dedikerede, med undtagelse af færdiggørelse af et projekt på ITU. Derfor var det ikke svært at holde fokus udelukkende på Spreaddo. Men som så mange andre startups, så oplevede de også udfordringer på deres vej:
”Den største udfordring har helt klart været at positionere Spreaddo korrekt i forhold til markedet og kunderne. Branchen inden for analytics og Business Intelligence er utroligt konkurrencepræget, og derfor gjaldt det om at finde det rigtige vinkel med udgangspunkt i de visioner, vi havde”, forklarer Morten.
Spreaddo sælges
For nyligt er Spreaddo blevet solgt. De valgte at sælge, da de kunne konstatere, at køber kunne realisere produktet bedre, end de selv var i stand til, og dermed gav det helt sig selv. Morten fortæller, at salgsprocessen var et meget lærerigt og spændende forløb:
”Vi havde en god dialog med køber gennem hele forløbet, og kom frem til at de tekniske kompetencer blev overdraget som en del af købet.”
Til sidst spurgte vi Morten, om de her efter salget har gang i nye projekter:
”Situationen mellem os founders er forskellig, men for mit vedkommende handler det om at decompresse oven på exitet, og finde frem til det næste eventyr. Derfor drikker jeg for tiden en masse kaffe rundt omkring i landet med folk inden for det danske startup-miljø.”
Hos Trendsonline.dk ønsker vi Spreaddo tillykke med salget, og vi håber, at Morten og de andre finder nye spændende projekter at kaste sig over.