Kinesisk e-handel er i eksplosiv vækst og tegner sig i dag for en større del af den kinesiske detailhandel. For mange danske webshops rummer væksten et enormt potentiale. Webshoppen CarrieAlong.dk som bl.a. også findes i Norge og Sverige, har taget springet ind på det kinesiske marked via onlineplatformen ULE.com. – Skrevet af Louise Villadsen.
Thomas Lau Kristiansen, ejer af webshoppen CarrieAlong.dk, der bygger på en passion for tasker, som rækker mere end 130 år tilbage i tiden, fortæller at valget omkring Kina kom med ønsket om et større fokus på international online handel.
”Potentialet er rigtig stort i Kina, hvis man kan få hul på markedet. Vores konkurrencemæssige fordel ligger i CarrieAlongs historie og baggrund. CarrieAlong har eksisteret i 135 år, med hovedsæde I Fyn. For os har det derfor været oplagt at gøre meget ud af at fortælle historien om familievirksomheden i HC Andersens baghave, der i generationer har opbygget erfaring indenfor kvalitetstasker” fortæller, ejer af CarrieAlong.dk.
Hvad gør kinesisk e-handel så interessant?
E-handel er på globalt plan et stort vækstområde, og fordi Kina netop er længere tilbage i udviklingen, er potentialet gigantisk – også selvom væksten har været ekstremt kraftigt de seneste år. Den stigende konkurrence, har dog ikke afskrækket Thomas Lau Kristiansen, som på nuværende tidspunkt ser et stort potentiale i landet.
”Det er ikke pris CarrieAlong.dk skal konkurrere på, men kvalitet og design. Kina har nok af billige varer i forvejen, så for os handler det om at dyrke nichen der efterspørger kvalitet og dansk design, fortæller Thomas Lau Kristiansen, ejer af CarrieAlong.dk”
Det fremgår af flere artikler, at kinesiske forbrugere er blevet ekstremt vidende omkring kvalitet og efterspørger derfor i høj grad de vestlige brands, fordi de opfatter den som sikre eller bedre end nationale.
”Kineserne har generelt lav tillid til kvaliteten på kinesiske varer, og derfor elsker de at shoppe udenlandske varer. ” fortæller Poul Skovgaard, Senior Consultant, Post Danmark til FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel
Hvis dette fænomen fortsætter, vil danskernes aktivitet på kinesiske sider spås til kun at gå frem.
Hvorfor Kina og ikke et land tættere på?
”Konkurrencen bliver mere global i disse år, og selv på et lille marked som det danske, ser vi f.eks. tyske Zalando gå ind på en forholdsvis aggressiv måde. For os er det ikke et spørgsmål om ”enten eller”, men ”både og”. Flere danske virksomheder bør efter vores mening komme mere ud på den internationale scene. Ser vi det fra et makroøkonomisk perspektiv, er der en meget stor ubalance i hvad danske forbrugere køber i udenlandske webshops, og hvad udenlandske forbrugere køber i danske webshops. Det er en ubalance der desværre fortsætter med at stige. ” fortæller Thomas Lau Kristiansen, ejer af CarrieAlong.dk.
Fra Danmark til Kina
Der er nogle strukturelle forskelle på Danmark og Kina, når man handler på internettet. I Danmark handler man ofte på virksomhedernes egne hjemmesider, hvorimod man I Kina handler på store portaler som f.eks. ULE.com og Tmall.com.
En aftale mellem Post Danmark og det kinesiske postvæsen, China Post har dog givet danske netbutikker nem adgang til det enorme kinesiske marked. Aftalen går ud på, at danske e-handlere får adgang til kineserne via onlinemarkedspladsen ULE.com.
ULE.com åbnede op for danske virksomheder tilbage i november 2014, og der er pt. 5 danske virksomheder, heriblandt CarrieAlong.dk, som gør brug af portalen.
”Løsningen er især interessant for mindre og mellemstore danske e-handlere, fordi det både giver nem adgang til markedet og en direkte salgskanal. En af de udfordringer, du har på det kinesiske marked, er at få pengene ud. Det kræver normalt, at man er etableret i landet som selskab, men det behøver du ikke med denne løsning” fortæller Poul Skovgaard, Senior Consultant Post Danmark, i et radiointerview på Radio24syv.
CarrieAlong.dk har været på ULE.com siden efteråret 2014, og trods det at det ikke er væltet ind med ordrer, er Thomas fortrøstningsfuld og sikker på, at der nok skal ske fremgang.
”Vi er optimistiske, og der er ingen tvivl om at det vil lykkedes. Det er vanskeligt at brænde igennem, da det tager tid at finde frem til lige netop de produkter som kineserne efterspørger i høj volumen. ” fortæller Thomas Lau Kristiansen, CarrieAlong.dk
Carriealong er nomineret blandt 13 andre danske webshops til FDIH’s E-handelspris i kategorien Bedste B2C-virksomhed – online omsætning under 30 mio. kr.