”Det er federe at gøre en forskel end at blive rig” (del 1)

Under to år på bagen og over 10 millioner besøgende om måneden. Tatoveringssitet tattoodo.com er i konstant vækst og stiler stadig højere. Mød grundlæggerne til TechBBQ den 20 maj.

Af Torben Kloster

”Hvorfor er der egentlig ikke en designportal til tatoveringer? Ligesom 99designs.com, men bare for folk, der skal have lavet en tatovering?”

Det undrede Johan Plenge sig over, da han selv skulle have lavet en tatovering for nogle år siden. Den undren delte han med sin kollega og kammerat Mik Thobo-Carlsen, der med det samme kunne se det for sig.

”Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér var den. Vi tumlede lidt videre med ideen og begyndte så at tjekke op på, hvad der egentlig fandtes af tatoverings-sites,” siger Mik Thobo-Carlsen.

Det blev grundlaget for tattoodo.com. Et site, der allerede et halvt år efter lancering i august 2013 havde 200.000 månedlig besøg. I dag har de mere end 300.000 om dagen.

Skærmbillede 2015-04-23 kl. 1.06.32

Ingen forstand på tatoveringer
Researchen gik i gang, og drengene fandt ud af, at der var 147 millioner Google-søgninger om måneden, der handlede om tatoveringer. Men der fandtes ikke nogen portal, der kunne samle de blækhungrende søgere og give dem, hvad de ledte efter.

”Vi havde egentlig ikke forstand på tatoveringer overhovedet. Men vi synes, der manglede et samlingssted for alle de mennesker, der søgte efter eller sad inde med inspiration til tatoveringsdesigns,” siger Mik Thobo-Carlsen.

Mik Thobo-Carlsen og Tattoodos kontorhund

Mik Thobo-Carlsen og Tattoodos kontorhund

 

Efterhånden som de kom længere ned i branchen, blev de klar over, at der eksisterer et meget stærkt hierarki blandt tatovører. Alle ved og anerkender, hvem de bedste 100-200 tatovører er. Dette hierarki skulle tattoodo.com gerne rumme, hvis siden virkelig skulle markere sig blandt tatoveringsnørder.

”Johan kendte tilfældigvis én, der havde nummeret på Ami James, som er en af verdens bedste tatovører og kendt fra realityprogrammet ’Miami Ink’. Vi vidste, at det ville være kæmpestort, hvis han kom med på ideen. Vi ringede til Ami, men han blev virkelig sur over, at vi ringede, og gad faktisk ikke rigtig høre om ideen,” siger Mik Thobo-Carlsen.

Skæbnen ville dog, at Ami James kort efter diskuterede ideen med sin nabo, som sagde, at der lå et kæmpe potentiale på nettet her. Få dage efter sad Ami James på et fly på vej til Danmark, mødtes med Johan Plenge og Mik Thobo-Carlsen, og blev en del af udviklingen af tattoodo.com.

Læs sidste del af historien om Tattoodo her.

Du kan møde holdet bag Tattoodo og høre mere om deres historie til TechBBQ i Operahuset i København den 20. maj.

Skrevet af

Læs også

Top