Denne artikel handler om hvordan du kan forbedre din konverteringsrate i din webshop ved at have effektive og tydelige links, som det er nemt for dine besøgende at finde. Af Sidsel Birkholm
Alle brugere af websites ønsker, at finde det de leder efter. Og de ønsker at finde det hurtigt. – Links er vejviserne på dit website, der hjælper med at guide dine besøgende i den rigtige retning.
Hvorfor dine links er så vigtige
Det siger næsten sig selv. Kan dine besøgende ikke finde dine links, og skal de bruge tid og energi på at lede efter dem, så bliver de frustrerede. Og i værste fald forlader de din webshop for at købe produktet et andet sted.
Din opgave er derfor, at gøre links og knapper så tydelige og let forståelige som muligt. Det skal føles intuitivt for dine kunder at klikke på dem og nå et skridt nærmere målet. Et hvert klik gælder, når du designer en effektiv webshop.
Lidt teori om links
Et link består af et design og en tekst. Denne artikel omhandler kun selve designet.
Interaktive elementer som links skal signalere, at hun kan klikke på dem. Omvendt skal det også være tydeligt for brugeren hvilke elementer af din side, som hun ikke kan klikke på, så hun ikke bliver frustreret.
Teoretisk handler det hele om signifiers – en slags visuelle fingerpeg. Don Norman, ekspert i brugergrænsefladedesign, skriver i sin bog ”The Design of Everyday Things”, hvordan brugerne leder efter visuelle nøgler til, hvad de kan gøre på en webside.
Når vi ser en tekst, der er blå og understreget, ved mange instinktivt, at det er et link uden at skulle bruge mental energi på at tænke yderligere. Det ved vi, fordi vi siden internettets start har været vant til at se links, der er blå og understregede.
Signifiers kan også ændre sig over tid, i forlængelse af som vi bliver mere erfarne i at navigere på websites. Links behøver ikke at være blå.
Vi har som brugere efterhånden lært, at tekst i en kontrastfyldt farve godt kan være et link, også selv om det ikke er blåt eller understreget.
Eksempler på links
Amazon.com holder fast i de blå links. Amazon er kendt for et maksimalt optimeret website. De har ingen ønsker om at eksperimentere for meget med at ændre farven på links til en mere utraditionel farve.
Irma.dk har omvendt valgt en meget mørkeblå farve til deres link, som er svære at skelne fra den statiske sorte tekst. Det var et tilfælde, at jeg ved at køre musen over teksten under levering opdagede, at teksten faktisk var et link.
Det samme gælder for Zara.com, hvor det også er nødvendigt at føre musen over teksten for at se, hvad der er links og hvad der er statisk tekst. I begge tilfælde er det visuelle fingerpeg meget svagt.
Skift fra 3-dimensionelt til 2-dimensionelt design
Der er også sket et skift fra 3-dimensionelt til 2-dimensionelt design.
Amazon.com bruger fortsat knapper som er 3-dimensionelle og som tydeligt signalerer, at de er til at trykke på.
Net-a-porter.com, som er et website, der sælger fashionabelt tøj bruger derimod 2-dimensionelle knapper, som efterhånden er kommet på mode flere og flere steder. Her er det vigtigt at teste, om brugerne faktisk forstår at en 2-dimensionel knap er et link.
Hvordan skal dine links så se ud?
For at gøre dine links tydelige, skal du arbejde med farven, størrelsen af teksten, placeringen af link og gøre det konsistent på hele din webshop.
- Vælg en farve, der står tydeligt i kontrast til resten af farverne på dit website.
- Gør forskel på farven på statiske overskrifter og linkfarver, så brugeren ikke er i tvivl om hvad der er hvad.
- Størrelsen af teksten skal også være passende, så det er let for brugeren at klikke på dem.
- Placeringen af links kan hjælpe dine besøgende til at vurdere om det er et link eller ej. For eksempel er det ikke nødvendigt at understrege menupunkterne i din navigationsmenu, da folk godt ved på baggrund af den traditionelle placering øverst på siden, at det er en menu.
- Vær konsistent gennem hele dit website, så alt ser ens ud. Det skaber ro på siden.
Husk de farveblinde
Når du vælger en farve, er det også godt at huske på, at 6% af den mandlige befolkning er farveblinde. Det betyder, at de har svært ved at se dine links, hvis de er i røde eller grønne farver.
I det tilfælde bør du teste, om du har behov for at understrege dine links.
Konklusion
Optimér dine besøgendes oplevelse af din webshop ved at designe links, der er tydelige at se og nemme at finde. Du kan let lade dig forføre af et lækkert grafisk design, men det vigtigste for din webshop og din bundlinje er, at dine kunder hurtigt og uden frustrationer kan finde det produkt, de ønsker at købe.
Så sørg for at teste din webshop for at se om dine besøgende let kan finde dine links.
1 kommentar