Jared Friedman fra Y Combinator var med ved dette års TechBBQ i Operaen i København. Trendsonline var med, da han præsenterede sine råd til det succesfulde startup.
TechBBQ løb af stablen i fashionable omgivelser, nemlig i Operaen på Holmen, det karakteristiske byggeri med udsigt over Københavns kanaler. Knap 2000 iværksættere, investorer og andre ildsjæle var samlet for at fordybe sig inspirerende paneldiskussioner og pitches – herunder nogle af verdens mest kendte inden for miljøet.
Inden TechBBQ løb af stablen var nyheden ude om, at den verdensberømte startupaccelerator, Y Combinator, ville gæste Danmark. Jared Friedman, partner i acceleratoren og stifter af Scribd.com, CFO Kirsty Nathoo og Carolynn Levy fra General Counsel i Y Combinator stillede nemlig en håndfuld office hours til rådighed under eventen.
Læs også: Y Combinator kommer til Danmark
Men nåede man ikke at melde sig til de 25 minutter med Y Combinator, kunne man høre Jared Friedmans lightning talk runge ud i Operaens højloftede sal.
Skab noget folk vil have
Den første pointe Jared Friedman leverede, lyder ved første øjekast meget simpel. Lav noget folk vil have, jo jo, det er vel også det man gør. Eller er det? Han påpegede nemlig, at mange har en tendens til at fordybe sig lidt for meget i deres egen gode ide, at de lidt glemmer at undersøge, om resten af markedet nu også vil have produktet.
Derfor lød hans råd, at man for det første skal skabe noget. Og det skal være noget, folk gerne vil have.
Iværksættere skal holde op med at være så bange for at lancere. Faktisk skal man lancere, så snart det er muligt – så finder du også ud af, om folk vil dit produkt. Børnesygdommene kan du fikse bagefter. Han mente det faktisk så alvorligt, at et andet af hans råd var: Fake it!
Dermed ment, at selvom man ikke er helt gennemtestet og har et gennemført produkt, så bare lad som om, smid produktet ud på dybt vand, og håb, at det kan flyde. For mange af de nu succesfulde virksomheder har også virket som fiaskoer i starten, hvor ingenting virkede rigtigt. Men i de situationer handler det blot om at holde ud, mener han. At holde ud og holde fokus.
Det skal give mening
En sidste ting, han påpegede var, at ens idé skal give mening. Når et startup skal forklare deres idé, er det meget få investorer, der er interesserede i de dybere detaljer i teknologien. De vil ikke vide præcis, hvordan softwaren er opbygget. De vil bare vide, hvad den kan.
Derfor er det vigtigt, understregede han, at ens forklaring er kort, præcis og ikke mindst forståelig. Som startup, og især som stifter, skal man ud og pitche sin idé hele tiden til alle mulige mennesker. Derfor skal man have helt styr på, hvordan man præsenterer sin idé, uden at tabe folk i svinget.
Og husk, sagde han. At ligemeget hvad, så bliv ved med at skabe.