I forbindelse med Etail-konferencen i København den 18.-20. oktober var Europas største medieinvestor, SevenVentures i Danmark. De har længe holdt øje med de nordiske startups, som de håber at se mere til inden for Tysklands grænser.
SevenVentures har partnerskaber med Boozt, Sarenza, JustFab og Shopkick. De har investeret i blandt andet Zalando og Momondo og har kontorer i Tyskland, USA, Frankrig, Storbritannien, Polen, Sverige og Danmark. Og Norden, specielt Danmark, er områder, som venturekapital-virksomheden holder skarpt øje med.
”Vi har holdt øje med den nordiske startupscene et godt stykke tid nu, og vi kan lide, hvad vi ser. Eksempelvis succeshistorier som Unity, Spotify og Zendesk. I Norden har vi fundet mange kreative og innovative forretningsidéer, og vi håber da, at flere af disse virksomheder vil se mod Tyskland,” fortæller CEO Sasha van Holt i en e-mail, da han havde lagt sig syg forud for interviewet.
Læs også: SevenVentures vil investere og mediedække danske startups
SevenVentures var i Danmark for at gæste konferencen Etail Nordic, som blev afholdt den 18.-20. oktober på Tivoli Hotel i København. Her deltog Sascha van Holt i en paneldebat om e-handlens nære fremtid trods sygdom, da både e-handel og den danske vært er vigtig for venturekapital-virksomheden.
Leder efter internationale virksomheder på dansk jord
Tidligere på året meldte SevenVentures nemlig, at de ledte efter danske startups at investere i. Som en verdensomspændende virksomhed, investeringsarmen i mediehuset ProSiebenSat. 1, leder de især efter B2C-vækstvirksomheder inden for detail, service og forbrug. Disse virksomheder skal så have potentiale til at blive bæredygtige gennem TV-spots og –reklamer.
”Internationalt leder vi efter virksomheder, som endnu ikke er aktive i det tyske marked, men som ønsker at ændre dette,” afslører Sascha van Holt.
SevenVentures har nemlig et atypisk investor-setup, hvor de tilbyder virksomheden både kapitalinvestering og medieinvestering ved at dække medietransmission for startups som en pakkeløsning.
Skalering er et kvalitetsstempel
I Danmark er det lidt af et kvalitetsstempel, hvis man kan skalere internationalt. Og det er også en vigtig faktor for SevenVentures, når de investerer.
“Virksomheder burde internationalisere, så snart de har en god infrastruktur. Ellers kan kopister opstå og modarbejde din entre på markedet,” siger Sasche van Holt og kommer med et eksempel; Shopkick, en virksomhed fra Silicon Valley, som udvikler apps til detailhandlen.
“Shopkick var en portfoliovirksomhed hos Kleiner Perkins og meget succesfulde i USA. Men i Europa poppede de første kloner op, og så måtte de vælge: Enten kunne de gå mod Europa og miste fokus på USA, eller de kunne blive i USA, men miste Europa,” fortæller han og fortsætter:
“Da investerede vi i Shopkick, åbnede en europæisk enhed, hyrede et team og satte en massiv mediekampagne i søen. Enden på historien blev, at klonerne døde og Shopkick blev solgt succesfuldt til South Korean Telekom.”
Sascha van Holt afslører, at en af grundene til, at de investerede i Shopkick, netop var, at startuppet kunne bevise, at deres model var perfekt til at udrulle international. SevenVentures kan dog endnu ikke fortælle, om de har fundet den næste store, internationale succes i Danmark, men de er i dialog med flere virksomheder.