Arkiver

IoTNyheder

Manglende IoT kan koste Danmark milliarder

Mens virksomheder rundt om i verden kæmper for at skaber nye vækstområder ved at koble alt fra tankskibe til nøgleringe til internettet, halter Danmark bagefter, lyder det fra IT-Branchen. Deres analyse peger på, at det kan betyde mistede milliarder for danske virksomheder.

International Data Corporation [IDC] har spurgt 100 virksomheder i Danmark og 1.200 i verden om deres kendskab og strategi for Internet of Things [IoT]. Analysen viser, at danske virksomheder har en højt kendskabsgrad, men at de ligger bagud i forhold til udbredelse og interesse for at bruge de nye digitale muligheder til at styrke deres kerneprodukter.

”Et af de største vækstpotentialer de næste 10-20 år ligger i at koble alt på internettet, eller det man kalder Internet of Things. Det er teknologier, der vil være med til at skabe smarte byer, give os intelligente hjem og give den enkelte borger en lettere hverdag. Derfor er det bekymrende, at vi i Danmark ikke er hurtigere til at gribe mulighederne på dette område,” siger Cecilia Bonefeld-Dahl, formand for IT-Branchen.

IDC vurderer, at de danske virksomheder er cirka 1 år bagud i forhold til mange andre lande, men at Danmark stadig har potentiale til at blive et af de førende lande for IoT-løsninger.

”Hvis danske virksomheder kan få fat i blot en lille del af dette marked, kan det betyde både flere arbejdspladser og øget vækst. Men det kræver, at danske virksomheder begynder at se på området som en reel vækstmulighed, der kan differentiere deres forretning i fremtiden,” udtaler Cecilia Bonefeld-Dahl.

Danske virksomheder tænker mere på omkostninger end vækstmuligheder
Research Manager i IDC, Anders Elbak, mener, at danske virksomheder er for kortsigtede i deres strategiske overvejelser i forhold til IoT.

”De danske virksomheder kigger mest af alt på, om IoT kan spare dem penge eller øge deres produktivitet, hvilket er en mere kortsigtet strategi. Det forholder sig helt anderledes hos de udenlandske virksomheder, hvor man ser de nye teknologier som en mulighed for at differentiere sig og som noget, der kan åbne nye markedsområder,” forklarer Anders Elbak.

IDC forventer, at det globale marked for Internet of Things (IoT) stiger fra 13,1 billioner kr. i 2013 til 48,8 billioner kr. i 2020. Til sammenligning var Danmarks bruttonationalprodukt (BNP) på 1,9 billioner kr. i 2014.

 

Skriv et svar