Partnerskaber kan styrke dit brand – men det forpligter

Et startup har set fordelene ved at indgå partnerskaber. De forpligter, men kan skabe fælles værdi, hvis man ved, hvad man vil have ud af det. Fra begge sider.

Gode ting kommer ofte i par. Bøf med løg, Simon and Garfunkel, blomster og chokolade. Men det gamle ordsprog kan også oversættes til erhvervslivet, hvor partnerskaber kan skabe øget værdi mellem virksomheder og hjælpe startups med at styrke deres brand.

Ikke længe efter Marcus Harrestrup Jacobsen stiftede VikarProgram sammen med Mads Kold Knudsen indså de, at hvis de skulle blive ved med at holde fokus på deres kerneforretning, havde de brug for partnerskaber. Partnere, der kunne tage sig af de generelle rammer og være eksperter dér, hvor VikarProgram skulle bruge mange kræfter på at blive bare halvt så gode.

”I mine øjne skal man blive der, hvor man skaber mest værdi hver time. Ellers ender man med at miste fokus og dermed med et ringere produkt,” fortæller han.

Partnerskaber kan give øget sikkerhed

Kort fortalt er VikarProgram en online platform for administrering i vikarbranchen, en brancheløsning, der befinder sig mellem Excelark og entrepriseløsninger, når det kommer til at holde styr på løn, pris, timeregistrering og fakturering. Med ét system søger de at sikre fuld kontrol, og som noget af det vigtigste, at vikarbureauerne kan beholde deres eksisterende lønbureau og økonomisystem.vikarprogram-trendsonline1

VikarProgram brugte derfor al deres energi på at få lavet softwaren og platformen så god som muligt, mens de søgte en samarbejdspartner til løndelen af deres forretning. Og det var her, partnerskaber blev rigtig vigtige. De opsøgte ProLøn, da VikarProgram ikke er et lønbureau. De laver regnestykkerne op til lønnen skal køres, men derfra tager ProLøn over.

”Det er når løn og fakturering skal køres, at det bliver komplekst. Når data fra vikarer, kunder, timeregistrering, løn, prisaftaler skal klares og køres ud til løn til vikarerne og fakturaer til kunderne. I samarbejdet med ProLøn vinder vi rigtig meget tid, men det er ikke alt,” fortæller Marcus Harrestrup Jacobsen:

”Fra vores side giver partnerskabet to kæmpe fordele. Èt er, at vi stiller en bedre sikkerhed over for vores kunder og vikarbureauer, som kan blive i deres kendte systemer. Èt andet er, at vi kan fokusere på at forbedre platformen.”

Fuld gennemsigtighed er vigtig

De har haft så gode oplevelser med at samarbejde med ProLøn, at de har opsøgt flere samarbejdspartnere. I alt har de fem partnerskaber, hvoraf et også tager sig af faktureringsdelen af forretningen. Men hvordan sikrer man så, at de partnere, man får, er optimale for ens forretning?

”Vi var ude at mødes med ProLøn. Tale om planer, strategi og sikre, at det var et godt match og få tjekket fælder, som hvad prisen er for partnerskabet. Ikke bare kontante udgifter, men begrænsninger i den fremtidige forretning og lignende. Det er vigtigt, at man vil samme vej og har fuld gennemsigtighed,” fortæller Marcus Harrestrup Jacobsen.

I partnerskaber leder han altid efter en win-win. Altså at begge parter får noget ud af det. Men det behøver ikke være en helt lige fordeling af lagkagen.

”Det er vigtigt, at alle får en win, men måske har partnerne en dobbelt så stor win. Det gør dog ikke noget, så længe der også er plus på kontoen for os. Man behøver ikke udligne, så alle får det samme, for det er forskelligt, hvad man byder ind med. Så længe alle vinder og er tilfredse,” råder Marcus Harrestrup Jacobsen.

Partnerskaber forpligter

Han har gennem partnerskaberne med blandt andre ProLøn lært at for at begge parter får styrket sit brand af samarbejdet, kræver det ansvarsfølelse og en god relation.

”Det er vigtigt at vide, hvad man vil have ud af partnerskabet. For det forpligter at indgå sådan et. Fejler man, går det pludselig ud over andre end bare ens eget foretagende. Men har man en god relation kan man styrke hinandens brand og dele varme leads,” fortæller Marcus Harrestrup Jacobsen.

Skrevet af

Læs også

Top