Denne artikel er en del af vores content-partner program om PR og medier og er lavet i samarbejde med MyPressWire. MyPressWire er et full-service pressebureau for erhvervslivet. De kan hjælpe startups med at udfærdige og formidle alle typer af budskaber på en lang række platforme. Læs mere på deres hjemmeside – klik her
Mange startups er til stede på de sociale medier, og det er ikke uden grund. Sociale medier fylder meget i mange menneskers hverdag, og derfor er det også værd at overveje, hvordan man på bedst mulig vis kan drage fordel af det i sit startup. Nicolai Danmark Johannesen fra Reshopper fortæller om sine erfaringer med de sociale medier, og René Hjetting fra MyPressWire giver råd til, hvordan man kan håndtere dem.
Nicolai Danmark Johannesen er ansvarlig for PR og marketing i Reshopper, som er en lokal markedsplads for børnefamilier på mobilen. De sociale medier er en vigtig kommunikationskanal for Reshopper, fordi de her kan have direkte kontakt til en masse af deres brugere. Det er en måde at holde kontakten ved lige på, og derudover er det en mere dynamisk form for kommunikation end f.eks. de traditionelle nyhedsbreve. Derfor kan man via de sociale medier nå ud til en bredere skare med sine budskaber.
”En mail er ofte lidt død – der er det en-til-en. Men hvis du i stedet gør kommunikationen til en åben dialog, og får dit budskab ud at arbejde i de sociale medier, så er det lige pludselig en mulighed for, at de (brugerne, red.) også kan være med til at bringe dit budskab videre. Man deler jo ikke indhold i mails på samme måde, som når man f.eks. liker eller retweeter en update på de sociale medier.”, forklarer Nicolai.
Hos Reshopper anvender de bl.a. de sociale medier, når de har fået gode PR-historier og -anbefalinger i de traditionelle medier som tv, aviser og på websites. De forlænger historiernes levetid ved aktivt at dele dem på eksempelvis Facebook og Twitter.
Selvfølgelig kan det være svært på forhånd at vide, hvad brugerne finder interessant, og derigennem fungerer som god PR, og hos Reshopper eksperimenterer de stadig:
”Man skal jo ligesom lære af, når man smider nogen updates ud: hvad giver likes og hvad giver ikke likes, og så må man prøve at finde frem til de metoder, hvor man får mest buzz ud af det.”
Noget de har haft succes med er feel good- og succeshistorier, konkurrencer og ting såsom tips og tricks, der giver værdi til brugerne.
”Det kræver jo også tid og dedikation”
Som nævnt er de sociale medier en vigtig kommunikationskanal for Reshopper, men Nicolai er ikke sikker på, at sociale medier er for alle startups. I hvert fald skal man gøre op med sig selv, om man er villig til at bruge den tid, som det kræver. Nicolai ved af erfaring, at det er vigtigt, man er nærværende og til stede, når man er aktiv på sociale medier.
”F.eks. bruger vi det også som support, hvis folk har nogle spørgsmål til vores Reshopper-app. Så handler det om at være hurtig til at svare på spørgsmålene og prøve at forklare, hvad problemet det består i, eller hvad det nu kan være. Prøve at signalere, at vi er der her og nu for brugerne. Og det kræver jo også tid og dedikation at gøre det på den måde. Hvis man ikke er gearet til det, og har lagt en strategi, så skal man passe på,” siger Nicolai og fortsætter:
”I dag er support-delen en vigtig spiller i din PR- og marketingstrategi. For din dialog med brugerne på de sociale medier er offentlige og er med til at give et billede af dig og din virksomhed. Enhver besøgende kan jo hurtigt afkode, om du sløser med svar eller virker uengageret. Det er sådan en 24/7-måde at kommunikere på, og vi gør det jo også i fritiden. Det er nok fordi, man er i den her startup-fase, hvor man jo ikke kan lade være. Jeg har set flere af de her corporate firma-website og større Facebook-sider, hvor de skriver, at de kun besvarer ml. 9 og 16. Og det er sådan lidt en mærkelig tilgang til det, for det er jo ikke der hvor kunderne de er og har tid til det”.
Personlig & ærlig kommunikation
René Hjetting fra pressebureauet MyPressWire er enig med Nicolai fra Reshopper i, at sociale medier er vigtige i forhold til PR-arbejde. Han mener, at den kommunikation der foregår på de sociale medier, er ærlig og personlig, fordi man kommunikerer direkte med sine kunder, og fordi det ikke er muligt at gemme sig.
Den direkte kontakt med kunderne er til både kundernes og virksomhedens fordel – det giver en personlig relation. Kunderne føler sig tættere på virksomheden: de har lettere ved at se, hvad virksomheden står for og ved at komme i kontakt med dem – det gør dem mere tilfredse og tillidsfulde, og derfor også loyale, hvilket kommer virksomhederne til gode. Alt sammen noget som René ser meget positivt på:
”Det vil sige, hvis du gør det godt, og du er til stede på de sociale medier, eller nogen af dem, jamen så kan du sørge for, at du ved at bruge noget tid online hver evig eneste dag, kan få en stor fast kundeskare. Den skal du selvfølgelig vedligeholde, men det synes jeg helt klart, er en fordel”
Men selvom de sociale medier giver mange nye muligheder i forhold PR-arbejde, er det vigtigt at være opmærksom på, at det også gør virksomhederne mere sårbare. På de sociale medier er det lettere for brugerne at komme med ud med deres meninger, hvis de er utilfredse. Og modsat et telefonopkald eller en mail, så kan kritikken ses af alle de andre brugere. Derfor er det ekstravigtigt for virksomhederne at være hurtige til at give feedback på kritikken og takle det på en god måde, så det ikke pludselig løber løbsk. René mener dog ikke, at virksomheder skal lade sig skræmme af det, men de bør lave en strategi for, hvad de gør og ikke gør på de sociale medier. Derudover er det vigtigt at lytte til kritikken.
”Lyt til hvad kunderne har at sige, det kan jo være, de har ret. Hvis mange kunder siger det samme, jamen så er der nok noget om det. Så jeg vil sige, tag det positivt – altså tag kommunikationen positivt og vær til stede, vær i nuet.”
Vær til stede i nuet
Strategier er en nødvendighed, men netop det at være til stede i nuet, ser René som det mest vigtige i PR-arbejdet med sociale medier.
”Det er lige nu det virker, det er lige nu, det sker – så derfor skal du også reagere nu. Og det stiller naturligvis nogle helt forskellige krav, uanset om man er iværksætter, startup, eller om man er en stor virksomhed. Man kan jo også lave nogle planer for, hvordan man agerer i bestemte situationer og sådan nogle ting. Men lige nu og her, så gælder det om at være parat, og om at man også har tunet virksomheden til at være til stede online”, afslutter René.