Arkiver

Nyheder

Friendfood – gør aftensmaden social

Er du ved at være træt af junkfood, men gider du ikke selv lave mad? Så er FriendFood måske noget for dig. Friendfood.dk er en portal, der forbinder god mad med hyggeligt selskab. Her kan du spise med når venner, bekendte eller andre laver mad. Til gengæld for din deltagelse, inviterer du værten til et af dine måltider, eller betaler et lille beløb til vedkommende på FriendFood.

Teamet bag FriendFood består af velfungerende trekløver: Martin Mindorf, leading co-founder, Simon Thomsen, co-founder og Søren Højby Skriver, co-founder – sidstnævnte har vi hos Trendsonline.dk interviewet.

Søren fortæller, at idéen til FriendFood opstod på baggrund af en uge med alt for meget junkfood:

”Martin fik idéen, da han havde spist pizza en uge i træk, og ikke kunne falde i søvn en nat. Hvad kunne man gøre for at spise hjemmelavet mad, men uden selv at skulle lave det hver gang? Svaret på det blev FriendFood. Log ind og se hvilke venner der laver mad, og wupti, så melder du dig bare til og spiser. Det er sådan idéen startede, og nu er blevet til www.friendfood.dk.”

Der er altså tale om en side, hvor du kan oprette eller deltage i måltider hos dine venner og bekendte (og alle andre, hvis du har mod på eventyr). Idéen er, at man tager ud og spiser hos hinanden. Man kan så, til gengæld for at spise med, betale værten et lille beløb via FriendFood eller invitere ham til at spise med hos en selv. Udbyttet er enkelt og ligetil: god mad, hyggelig stunder og forhåbentlig en god oplevelse.

”Vi får i øvrigt rigtig positiv feedback, det er fedt!” Fortæller Søren.

Snakker vi mere teknisk, så bygger FriendFood på HTML5, PHP og MySQL. På serverfronten startede de i Amazons cloud, men har nu fået Netic i Aalborg til at stå for hostingen.

”De bakker op om projektet, og de er super cool. Deres hjælp gør, at vi kan fokusere på udviklingen af platformen,” forklarer Søren.

FriendFoods udfordringer

Betalingsmodellen er ganske simpel. Teamet får en lille del af det gebyr, som kreditkortindløseren tager, når en bruger betaler med kreditkort.

”Det er ikke noget vi tjener mange penge på, før at det bliver kæmpestort,” siger Søren.

Selvom betalingsmodellen er simpel, så er netop betalingsløsningen en af de ting, de har brugt mest tid på få gennemført.

”Betalingsløsningen har vi knoklet med, så da det først virkede, var det en stor sejr. Kodningen har selvfølgelig også krævet sin del generelt. Nu er vores udfordring at komme ud og gøre opmærksom på platformen, men det arbejder vi på!” Fortæller Søren.

En anden udfordring har været at holde fokus i forhold til tidsplaner og andre projekter – men det har kunnet lade sig gøre på trods af, at både Søren og Martin ved siden af projektet er ved at tage en uddannelse.

”Det har heller ikke været nemt, men med vilje kan alt lade sig gøre. Der har også været mange aftener, som er blevet til nætter, som er blevet til morgener – da vi lancerede den første offentlige version, havde Martin ikke sovet i 36 timer. Det går godt med også at få tid til andre projekter, men da både mig og Martin tager en uddannelse samtidig, kræver det ekstra meget power – det er fedt.”

Glade brugere og vækst

I FriendFood håber de naturligvis på, at fremtiden vil byde på vækst. På nuværende tidspunkt har de en række PR-mæssige aftaler, og derudover har de også forsøgt markedsføre konceptet på mere utraditionel vis:

”Mig og Martin har gået igennem Aalborg gågade iført et gulerods- og peberfrugtskostume, henholdsvis – bevæbnet med flyers selvfølgelig,” fortæller Søren.

Og der er flere ting på vej! Desuden er FriendFood lige så integreret med Facebook, som Spotify er, derfor er de overbevidste om, at det i længden vil give en selvforstærkende effekt.

Afslutningsvis spurgte vi Sørenom, hvordan han mener fremtiden vil komme til at se ud for FriendFood de næste seks måneder:

Forhåbentlig en masse glade brugere. Det er ikke så vigtigt, om det er 10.000 brugere eller 100.000 brugere, bare at vi kan se væksten, og at platformen fungerer.”

Hos Trendsonline.dk synes vi godt om det enkle koncept, og vi håber, at de hos FriendFood kommer til at opleve den vækst, som de håber på.

1 kommentar

Skriv et svar