Det her er anden del i artikelserien fra vores tur til Stockholm. For som I måske ved, så har Trendsonline.dk været en tur i Sverige, nærmere betegnet Stockholm, for at besøge nogle af vores svenske kollegaer. En af dem vi var så heldige at interviewe, er nordisk PR-manager i det succesfulde startup iZettle, Wilhelmina Douglas. iZettle gør det kort fortalt muligt for alle at tage imod kortbetalinger, hvor som helst og når som helst.
Det er bestemt ikke første gang, at vi her på Trendsonline.dk skriver om det svenske startup iZettle. Trendsonline.dk var bl.a. så heldig at være betatester på tjenesten i startuppets spæde begyndelse, og derfor synes det oplagt at tage en tur forbi deres hovedkontor i Stockholm for at se, hvordan det står til i dag, næsten halvandet år senere.
Kortbetalinger for alle
iZettle er ganske simpelt en app samt en kortlæser, der kan transformere en smartphone eller tablet om til en kortbetalingsterminal. På den måde gør iZettle det muligt for alle, hvor som helst og når som helst, at tage imod kortbetalinger på en innovativ måde, der er til at betale sig fra.
Samtidig slipper du som bruger iZettle for at binde dig til længerevarende kontrakter, da der ingen faste gebyrer er.
”iZettle gør det fleksibelt for dig, når det kommer til kortbetalinger. Og det er vi alene om at tilbyde,” fortæller Wilhelmina Douglas.
Selve appen er gratis og kortlæseren koster en brøkdel del af, hvad en almindelig kortlæser koster. iZettle løser derfor et problem for mindre virksomheder, der ikke har økonomi til at have en almindelig kortterminal. Ordningen kan anvendes af alle, men den primære målgruppe er netop små virksomheder.
Et supplement til indsamlingsbøssen
Selvom den primære målgruppe er små virksomheder, så har også nonprofitorganisationer fået øjne op for iZettle. I Norden bruger alle kort, og derfor er oplagt for nonprofit organisationer at benytte sig iZettle som et supplement til indsamlingsbøssen, når der skal samles ind.
Alle større nonprofitorganisationer i Sverige bruger iZettle, men også nogle danske. Bl.a. var iZettle for nyligt i brug til Restaurant Day i København. Her havde Roskilde Festival en restaurant, hvor de spisende selv måtte bestemme, hvor meget de ville betale for deres måltid – derudover kunne de altså også selv vælge, om de ville betale med kontanter eller med kort – via iZettle. Hele overskuddet blev i øvrigt doneret til Fødevarebanken.
iZettle låner desuden både smartphones og tablets ud til organisationerne, hvis der er behov for det, men oftest er kun kortlæserne, det er nødvendigt at låne ud.
”Vi reducerer også transaktionsgebyret – flere penge til dem! Det er noget, som vi selvfølgelig gerne vil støtte op omkring,” siger Wilhelmina Douglas.
Fra idé til startup-succes
iZettle blev startet i 2010 af to svenske serieiværksættere, Jacob de Geer og Magnus Nilsson, som på daværende tidspunkt ikke kendte hinanden. Det var dog Jacob de Geers kone, der satte det hele i gang:
”Hun var selv iværksætter – hun solgte seje briller til forskellige handelsshows og mindre events, og hun kunne udelukkende tage imod kontanter. Så hun var virkelig frustreret over at gå glip af 50% af hendes salg (…) Så hun sagde til Jacob, som var serieiværksætter fra tidligere: vil du ikke nok finde på noget, så du kan hjælpe mig!?” Fortæller Wilhelmina Douglas.
For som det gør sig gældende for så mange andre små virksomheder, så kunne det ikke svare sig økonomisk for hende at have en almindelig kortterminal.
Jacob de Geer undersøgte sagen og fandt frem til en amerikansk service, Square, som dog ikke kunne anvendes til kort med chip, som bruges i Europa. Han måtte derfor selv i gang og dette blev starten på iZettle, som i første omgang blev lanceret i Sverige i 2011. Derefter efterfulgte Norge, Finland og Danmark, og senere også Storbritannien, Tyskland og Spanien.
”Det vi også har gjort i disse markeder, er at vi har nogle rigtig gode partnerskaber med de største nationale banker. F.eks. har vi i Spanien et partnerskab med Banco Santander som distributionspartner. I Storbritannien er vi overalt f.eks. telco (forkortelse for telecommunication company, partneren er Everything Everywhere, red.), og i Tyskland har vi Deutsche Telekom, der distribuerer kortlæserne. iZettle er tilgængelig online via vores website, men det er selvfølgelig også supervigtigt for os at være fysisk tilstede i butikker,” forklarer Wilhelmina Douglas.
Vitale investeringsrunder
Som et startup er iZettle naturligvis afhængig af funding fra investorer. Der har indtil videre været to investeringsrunder, som har været vitale for iZettle.
I november 2011 modtog iZettle € 8.2 mio. i serie A funding ledet af Index Ventures med medinvestor Creandum og yderligere investeringer fra Charles Dunstone, CEO og co-founder af The Carphone Warehouse. I juni 2012 modtog iZettle 25 mio. € i serie B funding ledet af Greylock Partners og Northzone. MasterCard, American Express, SEB Private Equity og Serie A investorer Index Ventures og Creandum deltog også i denne runde.
Næste store skridt bliver at lancere iZettle uden for Europa, for som Wilhelmina Douglas udtaler:
”Problemet med kortbetalinger i små virksomheder er ikke unikt for Europa. Der er så mange lande udenfor Europa, der har de samme problemer”.
Hun kan dog desværre ikke afsløre hvorhenne, det bliver – men der er nok ikke så længe til, at skridtet tages.
Vi tacker Wilhelmina Douglas og iZettle så mycke for et rigtig interessant interview. Hos Trendsonline.dk er vi spændte på at se, hvor uden for Europa, iZettle vælger at lancere deres service. Næste interview i Stockholm-artikelserien er med Carl Fritjofsson fra Wrapp, så der skulle være noget at glæde sig til!
Læs også Trendsonline.dk i Stockholm #1 – Aref Abedi, Jobylon
1 kommentar