Arkiver

Nyheder

Lav online clipbooks med Cliptomize

Cliptomize er et online-værktøj og program, der tilbyder internetbrugere i hele verden at lave og dele clipbooks med hinanden. Trendsonline.dk har interviewet Kristine Nielsen, co-founder af Cliptomize og indehaver af VisionMe, som deler ud med information om alt fra hvordan det hele startede, til hvad fremtiden mon bringer.

Cliptomize er et online-værktøj og program, der tilbyder internetbrugere i hele verden at lave og dele clipbooks med hinanden. F.eks. kan brugerne lave fotobøger, kogebøger, videodagbøger, digtsamlinger og kollager. Det er samtidig et redskab for virksomheder, som kan bruge programmet til at præsentere deres varer og services på en visuel lækker og anderledes måde og via social deling nå ud til eksisterende og nye kunder. Værktøjet bygger på en brugervenlig platform, der ikke kræver de store tekniske kompetencer. Brugerne logger direkte ind med deres Facebook profil og kan ganske gratis både lave og dele deres clipbooks med hinanden via f.eks. Facebook, Twitter eller mails.

Foruden Kristine Nielsen består Cliptomize af Rikke Nørlund Brok og Dorte Clemensen. De tre mødte hinanden gennem netværket KIS i Aarhus. KIS er et netværk for kvinder, der enten er, eller gerne vil være selvstændige.

”De (Rikke Nørlund Brok & Dorte Clemensen, red.) er begge to grafisk uddannede og blev straks vilde med Cliptomize, som de også så et stort behov for. Vi brugte noget tid på at forbedre idéen og finde folk, som kunne hjælpe os med at programmere og udvikle selve programmet. Her var vi så heldige at komme i kontakt med et webbureau i Aarhus, som har hjulpet med konceptudvikling, programmering og meget mere,” fortæller Kristine Nielsen.

Kristine Nielsen fik idéen til Cliptomize en tidlig morgen, før hun var vågnet helt – et tidspunkt hvor hun generelt får mange idéer.

”Jeg er selv kreativ på hobbyplan og nyder blandt andet at tage billeder, skrive digte og kokkerere og finde på nye opskrifter. Men jeg følte, at jeg manglede en online platform, hvor jeg kunne dele de ting, jeg laver og få feedback fra andre. Jeg er ikke typen, der gider sætte mig ind i en masse teknikske detaljer og brugervejledninger, når jeg skal prøve noget nyt. Det skal fungere med det samme og skal være lige til. Jeg vil også helst undgå at skulle installere en masse programmer på min computer, som jeg så senere skal bøvle med at afinstallere igen, hvis jeg ikke længere vil bruge dem. Og så skal det selvfølgelig helst være gratis. Ud fra disse behov opstod idéen til Cliptomize,” forklarer Kristine Nielsen.

Hun håber at brugerne føler, at de med Cliptomize har fået et godt værktøj, som de kan bruge til at dele deres billeder, historier og interesser med hinanden – uanset om de er professionelle eller ”hobbyfolk”.

”De har fået en platform, hvor de hurtigt og nemt kan dele deres fotos, yndlingsopskrifter, og passioner med ligesindede – uden at det koster dem en masse tid og penge,” siger Kristine Nielsen

I forhold til teknologien, så er Cliptomize blandt andet bygget på HTML5 og JavaScript. Derudover udnyttes teknologien i moderne browsere til sit maksimale for at skabe en visuel oplevelse (af fx skygger, 3d-effekter mv.). Derved undgår man at skulle installere plug-ins som Flash, og der er skabt et grundlag for, at tjenesten kan gøres fuld tilgængelig på også smartphones og tablets.

Fokus og fremtid
Som startup kan det ofte være svært at holde fokus i forhold til tidsplan og andre projekter. Men Kristine fortæller, at de har fået det til at fungere med Cliptomize:

”Jeg er selvstændig og bruger al min tid på de projekter, jeg har gang i, så for mit vedkommende har det været nemt nok at finde tiden – især fordi jeg også har kunnet tillade mig at arbejde aftener og weekender, når der har været behov for det. Rikke og Dorte har begge fuldtidsarbejde ved siden af, men har været super gode til at prioritere Cliptomize i deres fritid. Vi har et rigtig godt samarbejde og har fra start været klar over, at det ville kræve meget tid og arbejde. Men hvis der er noget man vil og brænder for, så er det jo bare et spørgsmål om prioritering og om at holde fokus.”

En udfordring har dog været at finde samarbejdspartnere, som de har kunnet stole på. Da de er helt nye i den digitale branche, har det været vigtigt for dem, at kunne have tillid til de folk, som har skullet rådgive dem og udvikle selve programmet:

”Tror de på vores idé? Laver de den bedste løsning til os? Får vi det bedste resultat? Vi har ikke kunnet kigge dem over skulderen i det daglige arbejde og byde ind med så meget selv, hvad angik selve programmeringen. Men heldigvis har webbureauet, som er vores primære samarbejdspartner, været gode til at tage os med i så mange processer og beslutninger som muligt, og de har lyttet til vores idéer og givet god sparring,” fortæller Kristine Nielsen.

Mht. til vækst, så vil de hos Cliptomize først og fremmest gøre brug af den virale spredning, der er via de sociale medier som f.eks. Facebook.  Derudover håber de også, at bloggere og journalister vil finde interesse for programmet og være med til at sprede budskabet til deres læsere. Desuden skal der sættes ind med en række kampagner:

”Vi forestiller os på nuværende tidspunkt, at det bliver primært Google Adwords og SEO orienteret, men meget kan endnu nå at blive ændret og udnyttet anderledes. Vores Google Analytics kommer desuden til at få en stor betydning i forhold at kunne optimere selve brugerfladen og website generelt, så vi skaber den bedste oplevelse for vores brugere,” forklarer Kristine Nielsen.

Afslutningsvis fortalte Kristine Nielsen, hvordan hun regner med at fremtiden får Cliptomize ser ud de næste seks måneder:

”Vi er stadig ved at udvikle og bygge detaljer på programmet, som kan give vores brugere endnu flere muligheder og oplevelser, når de laver og deler clipbook. Det er en proces, som aldrig stopper. Efterhånden som vi får feedback og ønsker fra vores brugere, kan vi skabe nye feautures og funktioner, som kan gøre programmet endnu bedre. Men vores fokus lige nu er også at få opbygget en god og solid brugerskare, som forhåbentlig vil vokse sig større og større.”

Hos Trendsonline.dk synes vi, at Cliptomize virker som et rigtig interessant værktøj. Vi ser frem til at følge udviklingen og se, om brugerne vil tage Cliptomize til sig. Held og lykke herfra!

Skriv et svar