Clozt – online klædeskab med et twist

Clozt er en online platform, der gør det muligt for brugere at eksponere indholdet af deres klædeskab samt bytte ejendele indbyrdes. På Clozt kan man vise sin personlige stil, følge andre interessante brugere, kommentere på hinandens ejendele og sidst men ikke mindst bytte internt. Sitet fokuserer på både tøj og skønhedsprodukter.

”Den oprindelige idé til Clozt var egentlig at bygge en markedsplads for mode og skønhedsprodukter, som vi kender det fra danske Trendsales. Vi har altid været meget imponeret over den succes, de har haft i Danmark på trods af deres tekniske udfordringer med den platform, siden er bygget på. Vi var overbeviste om, at det var et koncept, der burde kunne lanceres med samme store succes uden for Danmarks grænser,” fortæller Simon Larsen, founder af Clozt tweet

Et godt stykke inde i udviklingsfasen finder de dog ud af, at én af de idéer, der oprindeligt var tænkt som en ekstra feature til markedspladsen, har et større potentiale end deres egentlige koncept. Derfor tog de en modig beslutning, og vendte udviklingen af siden i en lidt anden retning.

”Idéen er, at vores brugere skal kunne eksponere indholdet af deres klædeskab og tilføje muligheden for at bytte deres ejendele med hinanden. Målet er at give brugerne en platform, hvor de kan være sociale ved først og fremmest at fremvise deres personlige stil, følge andre spændende brugere, kommentere på hinandens ejendele og samtidig få et decideret udbytte ud af at skabe spændende indhold til siden, hvor man kan forhandle sig frem til det vi kalder ”swaps”,” forklarer Simon og fortsætter tweet

”Det vil sige, at man f.eks. kan tilbyde sine to par Diesel Jeans mod en anden brugers Gucci taske. Kan brugerne nå til enighed, modtager de hinandens adresse og sender varerne. Modsat den traditionelle markedsplads er der ingen pengetransaktion involveret. For at brugerne nemmere kan finde frem til nogle gode ”swaps”, kan de finde hinanden ved at søge på f.eks. favoritmærker, størrelse, specifikke ønskede produkter osv.” tweet

”Hardcore programmør med sans for mode”

Foruden Simon Larsen er Martin From, partner og programmør, også en del af Clozt. De to mødte hinanden via amino.dk, hvor Simon i slutningen af 2011 skriver et indlæg, som Martin svarede på.

”Vi finder ud af, at vi begge sidder og arbejder på samme idé, men mangler et team til at komme videre. Kemien var super god, og vores kompetencer passede godt sammen. Martin er en hardcore programmør med sans for mode, ja de findes åbenbart, og jeg har arbejdet med projektudvikling inden for industri og IT, og har bl.a. gennem et tidligere partnerskab i en mindre modevirksomhed, og de seks år jeg har boet i landet, oparbejdet et stort netværk i Brasilien, som vi skal have udnyttet i opstartsfasen,” uddyber Simon tweet

Og det var netop i Brasilien, at det hele startede for Simon.

”Tilbage i 2009 boede jeg i Brasilien, og havde teamet op med en brasiliansk partner for at bygge et nyt Trendsales, som skulle lanceres i Brasilien. Vi havde stor tiltro til idéen, og det Brasilianske marked var et perfekt match til dette koncept, så det var ikke svært at få ham med på idéen. Men efter mange måneders stilstand i udviklingen af siden, som vi havde ansat en ekstern programmør til at lave, valgte vi at trække stikket og minimere vores tab,” forklarer Simon tweet

Dette resulterede i samarbejdet med Martin, og sammen er de ved at være klar med en betaversion af siden. Via en Google Adwords markedstest opnåede de sidste år 300 tilmeldte brugere, og de skal teste sitet.

Selvom Simon og Martin har mange idéer til flere features til platformen, prioriterer de at holde et simpelt fokus.

”Det har været svært at begrænse sig, da vi hele tiden kommer på nye idéer til features, der kan yde til brugernes oplevelse, men samtidig må vi erkende, at hvis vi skal lancere inden for en overskuelig fremtid, så skal vi holde fokus på vores hovedkoncept,” uddyber Simon. tweet

Et kig ud i fremtiden

Som startup kan det være fristende at takke ja til alle de penge, man får tilbudt. Men det er lykkedes Simon og Martin at holde hovedet koldt, og det er de glade for den dag i dag.

”I de tidligere faser var vi på udkig efter seed investering og fik enkelte konkrete tilbud og en invitation til deltagelse i en anerkendt brasiliansk incubator, men vi valgte at bootstrappe, og det er lykkedes os at nå vores mål med de kompetencer, vi har i teamet,” fortæller Simon. tweet

Lige nu handler det om at få betaversionen af sitet live, og derudover er vækstmuligheder også noget, der tænkes i.

”Vi har tidligere lavet en markedstest med adwords, hvor vi opnåede 300 sign-ups på tre uger og en konversionsrate på over 30 procent på vores launchside, så vi skal naturligvis investere en del mere i adwords. Derudover har vi et stort netværk, som vi skal have udnyttet bedst muligt i opstarten,” fortæller Simon og fortsætter: tweet

”Konceptet bygger på brugergeneret indhold, så det er vigtigt, at vi både får en masse ”annoncer”, så brugeren kan se, at der er potentiale i at tilmelde sig, men også at de annoncer der kommer, er af høj kvalitet. Derfor har vi bl.a. fået lavet et samarbejde med nogle af de største uddannelsessider i Brasilien inden for mode, så vi kan komme i direkte kontakt med nogle key-users, som kan højne kvaliteten af sidens indhold” tweet

Hos Trendsonline.dk synes vi det lyder som et interessant projekt, og vi håber snart at kunne se betaversionen af Clozt. Held og lykke herfra!

Skrevet af

Top