Sponsta vil sponsorere brugerne af Instagram

Har du postet et billede på Instagram indenfor den sidste måned? I så fald er du en af de 150 millioner månedlige Instagrammere, der tilsammen uploader mere end 55 millioner billeder dagligt. For de fleste brugere er Instagram ren leg, men det er det ikke for virksomheder.

Over 60% af verdens top brands har i dag en tilstedeværelse på Instagram, og nu vil Sponsta gøre det endnu mere interessant for både brugere og virksomheder at bruge den populære service.

Trendsonline tog en snak med Rune Bromer og Philip Alexander Bock om deres nye startup.

”I al sin enkelthed er Sponsta en platform, hvor virksomheder kan finde instagrammere, der matcher deres brand, med henblik på at sponsorere disse. Instagrammere kan også finde brands de godt kan lide og anmode om et sponsorat. På den måde kan virksomheder få deres egne brandambassadører på Instagram, på en let og relativ billig måde”, siger Philip til Trendsonline.dk tweet

Ideen til Sponsta opstod en aften på Halifax. Her kom ideen om at virksomheder kunne betale brugere for at uploade deres logoer ovenpå deres billeder. Den første udgave af idéen passede dog ikke med den måde brugerne agerer på, så der måtte tweakes før den begyndte at tage form som den ser ud i dag.

”Jeg sad og havde konceptudviklet på projektet i et stykke tid og kunne mærke, at hvis jeg skulle videre med det havde jeg brug for en partner. Jeg kom hurtigt til at tænke på Rune. Han var den perfekte partner, da vi på en den side er ret forskellige og så alligevel ikke. Jeg er kreativ, får masser ideer og elsker at udvikle koncepter, men kan have svært ved at bevare overblikket. Rune har meget fokus på eksekvering, og så har han erfaring med startups som vi helt klart har haft nytte af”, fortæller Philip tweet

Sponsta er ifølge de to founders blevet mødt med begejstring og en del nysgerrighed. Det er heller ikke meget, der er at finde om servicen endnu – og detaljerne om, hvad et sponsorat indebærer for instagrammer og virksomhed er indtil videre ikke tilgængelige. Rune og Philip fremhæver dog, at man ikke skal gå på kompromis med kvaliteten som instagrammer, og det har fra starten været ambitionen at undgå bannere og andre forstyrrende reklamer. På Sponsta vælger instagrammeren en sponsor, vedkommende kan stå inde for og gerne vil være ambassadør for.

”Vi har to type brugere – virksomheder og instagrammere. Udbyttet for virksomheden er eksponering i relevante målgrupper. Helt konkret kan det medføre flere followers til deres egen Instagram profil, trafik til deres website eller generelt bare højere kendskab. Derudover kan virksomheden også bryste sig af at være innovativ på marketingsfronten. Udbyttet for instagrammeren er først og fremmest penge. Men vi tror også, at der for mange vil være en vis prestige i at være sponsoreret af et populært brand. Og så er det også en form for anerkendelse, at man kan blive betalt for at være populær på Instagram,” siger den anden founder Rune Bromer tweet

Rune og Philip fra Sponsta indtil videre signups fra interesserede instagrammere og brands for at samle en god stak brugere inden launch. Planen er at lancere en selvkørende platform, der genererer en lille indtægt – noget som Rune og Philip naturligvis ser meget frem til. Planerne for vækst går primært på markedsføring på Instagram. Her vil Sponsta hive fat i – du gættede det – instagrammerne, men også de brands, som allerede er åbne for mediet. Sponsta vil heller ikke udelukke muligheden for at udvide servicen til andre sociale medier, hvis det bliver en succes. Her på redaktionen er vi i hvert fald spændte på at følge udviklingen.

Skrevet af

Læs også

Top