Endomondo er gået fra en halv million brugere til 18 millioner på to år

Fra lidt over en halv million til atten millioner brugere på to år, det er den bedrift som det danske startup Endomondo har begået.

Da vi interviewede den ene co-founder Christian Birk helt tilbage i februar 2011 der stod de med 625.000 brugere ingen forretningsmodel der virkede og visioner om at blive den sportsapp som verden ville bruge, lyt til vores podcast med Endomondo.

Nu to år senere har de verdensherredømme og er vendt tilbage fra Silicon Valley med erfaringer om at det ikke altid er godt at etablere sig i USA.

“Det viste sig at være ekstremt dyrt at tiltrække de rigtige udviklere, og vi var oppe imod Facebook, Google og Apple. Så vi havde hverken brandet eller økonomien til at tiltrække de rette folk. Så det er vi gået væk fra igen, og nu er vi samlet her.”, udtaler Mette Lykke Kjeldsen til JP.dk tweet

Endomondo har flere gange fået kapital fra investeringsfonde, men i starten var det ikke så nemt for teamet fik flere gange af vide at de var alt for tidligt ude med deres ide. Men Apples lancering af iPhone med indbygget GPS blåstemplede at deres fokus var det rigtige, og efter noget tid bed den helt rigtige investeringspartner på krogen.

“De har formået at knække kurven i forhold til at tiltrække store mængder brugere. Dét med at tjene penge på dem, det skal vi nok finde ud af,” udtalte Niels Vejrup Carlsen til Computerworld tilbage i dec. 2012 da de havde investeret første gang i Endomondo. Efterfølgende har de investeret i flere nye runder og Endomondo er blevet en af de helt store succeshistorier for SEED Capital. tweet

Efter flere år med million-underskud kan Endomondo fremvise overskud på 200.000 kr og en egenkapital på 16 mio, ifølge Mette Lykke Kjeldsen har de nu fundet en måde at tjene penge på deres 18 millioner brugere, og verdens mest downloadede træningsapp vokser støt for hver dag der går.

Skrevet af

Læs også

Top