Arkiver

Content Partnere

Tech-Toolbox: Funding skal sætte fart på skaleringen

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Born Global, der er et program fra Væksthus Hovedstadsregionen. Born Global som hjælper dit startup gennem en række workshops med at gøre det klar til globalisering. På workshoppene kommer man bl.a. omkring product fit / Lean Canvas, Go to Market og funding samt jura indenfor dette emne

For mange, måske endda de fleste, startups bliver det på et eller andet tidspunkt relevant at se sig om efter investorer, der kan bidrage til udviklingen af virksomheden. Men hvad skal man være opmærksom på, inden man kaster sig ud i funding-junglen. Det har Trendsonline forsøgt at finde svaret på.

De fleste startups leder på et eller andet tidspunkt efter funding. Det afslører nyhedsstrømmen her på Trendsonline i hvert fald. For Væksthus Hovedstadsregionen er der også en naturlig interesse i funding. Her tilbyder man nemlig gratis og uvildig sparring til virksomheder i vækst, og vækstkonsulent Hans Christian Andersen har set en meget klar udvikling i, hvem der får funding og for hvad.

“Idéen om at få penge for “bare en god idé” ser vi ikke. Miljøet er blevet mere professionelt, så man skal have et gennemarbejdet materiale og have bevist noget, før der bliver investeret. Det er let at få en god idé, men man skal også kunne eksekvere på idéen,” siger han.

Hans Christian Andersen har en klar oplevelse af, at de offentlige fonde, som før har brændt fingrene, ikke er så villige til at kaste penge ud som tidligere. I stedet er det de private investeringer, der bærer miljøet.

Men hvordan får man så fingre i de mange millioner, som er derude et sted. I følge Hans Christian Andersen så handler det meget om at have konkrete beviser for, at der er penge i ens startup.

“Det vi snakker om idag er valideringspunkter. En forretningsidé bygger jo på en forudsætningen om, at nogen vil købe dit produkt. Så man skal ud og snakke med sine kommende kunder, så tidligt som muligt – og jo bedre valideret din idé er, jo større sandsynlig for at nogen vil investerer,” siger han.

Efter beviserne, kommer kemien

En af de startups, der netop nu er ude og lede efter investorer er Delogue, der netop er blevet en del af Accelerace. Her er erfaringen fra CEO Rikke Biehl også, at man skal kunne bevise, at der er hold i forretningen.

“Der bliver lagt meget vægt på skalering og udvidelsesmuligheder – altså potentiale. Og så vil de også gerne se, at man kan udvikle på sit grundprincip, både i forhold til nye brancher og features,” siger hun.

For Telemetric er der også sat fokus på at finde frem til de investorer, der er villige til at kaste penge i foretagendet. Her har man også erfaret, at der skal beviser på bordet, men man skal heller ikke undervurdere kemien, mener CEO Janus Lindau.

“Selvfølgelig er der en masse snak om, at vi tror på det, at markedet er der og så videre, men i sidste ende handler det også om, at kemien er der. Den er vigtig ligemeget hvad. Der har vi måske en fordel, fordi vi er ret udadvendte. Så samtidig med, at vi har bevist, at der er et marked, at vi kan komme til udlandet, og at de store kunder gerne vil have produktet, så kommer kemien til at spille en stor rolle,” siger CEO og co-founder Janus Lindau.

Både Delogue og Telemetric har søgt efter investeringer blandt business angels. I det spil er Hans Christian Andersen enig i, at det personlige spiller en rolle, da det er private, man er i kontakt med.

Speed på udviklingen

Danske startups’ fokus på at finde funding har tidligere været genstand for debat internt i miljøet. Et af argumenterne er blandt andet, at startups har for travlt med at jagte pengemændene frem for at udvikle forretningsmodellen og rent faktisk lave nogle salg. Den linie befinder Hans Christian Andersen sig også tilnærmelsesvis på. I følge ham så er det vigtigt at arbejde for egne penge som længe som muligt.

“Vores generelle forslag er, når vi møder virksomhederne, at de skal komme længst muligt ved egen hjælp. Det øger deres muligheder senere hen. Det bedste er jo at være selvfinansierende og undgå at tage kapital ind, til du er helt klar på din forretningsmodel,” siger han og fortsætter;

“Skal du skalere, så kan du tage kapital ind. Særligt hvis du er ved at få hul på noget, for så er det langt billigere at tage penge ind, når dele af risikoen er afdækket.”

Det er da også den vej, som både Delogue og Telemetric har taget. Hos begge parter ville man godt kunne have fortsat uden penge udefra, men investeringerne vil kunne skubbe udviklingen hurtigere i gang.

“Uden funding kunne vi måske have ansat en til to sælgere omkring nytår, men med funding ville vi også få råd til udviklere,” siger Janus Lindau.

Rikke Biehl er også sikker på, at Delogue kunne fortsætte som nu, men finder startuppen den nødvendige funding, så kan man sikre sig, at man når den globale skalering hurtigere.

“I vores forretningsmodel har vi et billigt produkt, så vi skal ret hurtigt opbygge en volumen. Det kræver funding. Det er et spørgsmål om hastighed. Vi ville godt kunne drive virksomheden organisk, men med et proof of market er udviklingen desværre, at får andre øje på den gode ide er der en risiko for at blive rendt over ende af større spillere med større muskler – og det vil vi ikke risikere. Vi ønsker at være foran hele vejen og det kræver kapital.”

Er man én af de startups, der netop står med planer om at tage næste skridt og skalere virksomheden, afholder Væksthus Hovedstadsregionen for anden gang i år afholder et gratis forløb for omkring 15 virksomheder ad gangen.
Forløbet hedder Born Global og er skræddersyet til virksomheder, som har nået et stade hvor forretningsmodellen har været igennem de nødvendige iterationer og nu skal hurtigt ud i en bredere international sammenhæng.

Born Global er designet som et blend af viden og metode og henvender sig til den travle virksomhed, hvor man gennem en række korte workshop kan høre erfaringerne med skalering, investorer, netværk i udlandet og meget mere fra en række foredragsholdere, som har stor indsigt i netop disse ting.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Born Global, der er et program fra Væksthus Hovedstadsregionen. Born Global som hjælper dit startup gennem en række workshops med at gøre det klar til globalisering. På workshoppene kommer man bl.a. omkring product fit / Lean Canvas, Go to Market og funding samt jura indenfor dette emne

Skriv et svar