Arkiver

Nyheder

Penneo klarer sine udfordringer med et stærkt team

Efter halvandet års arbejde, en beta-version og et udfordret, men vedholdende team, er underskriftsystemet Penneo.com nyligt launchet. Penneo er et dansk startup, der tilbyder en hurtig og let underskriftsindsamling direkte fra din mailboks via NemID – noget det offentlige ville have været betydeligt længere tid om at udvikle.

Penneo er en service der udfordrer den traditionelt tunge proces, som det kan være at indhente underskrifter. Deres service er udviklet alle typer virksomheder, som anvender systemet til almindelige aftaler med deres kunder, men er i øjeblikket er teamets hovedfokus rettet mod især advokater og revisorer.

”Penneo.com er en slags notarservice. Kort sagt kan vi sørge for at du kan få underskrevet et dokument hos din modpart hurtigt og effektivt – og vi har den fordel at vi kender identiteten af underskriveren, fordi systemet anvender NemID til legitimering.”

”Systemet fungerer ved at du tager en pdf, uploader den i Penneo, indtaster modtagerens e-mail. Modtageren får en e-mail, klikker sig ind og læser dokumentet og kan derefter underskrive med sin nemid. – hurtigt og effektivt.”

Tanken bag systemet er at tage noget unødigt komplekst og gøre det simpelt og brugervenligt ved hjælp af ny teknologi. Et advokatkontor der skal stifte et selskab, kan reducere sin sagsbehandling betydeligt, når underskrift på dokumenter kan indhentes fra minut til minut, i stedet for flere dage.

”En revisor vil kunne klare sit årsregnskab med flere underskrivere 100 % elektronisk – og den almindelige virksomhed, som skal lave en aftale med en kunde eller en partner, vil kunne få styr på sine aftaler, og få dokumentet underskrevet med det samme, og derved forbedre sin konverteringsrate.”

Teknisk snilde og kompetencer
Det har krævet stor teknisk indsigt hos Penneo teamet, og det har ikke været nemt at navigere i et farvand mellem NETS og de offentlige instanser.

”Det har krævet en del investeringer i infrastruktur og sikkerhed, og eftersom vi var de første i markedet har vi ikke haft nogen vi har kunnet kigge over skulderen for at finde de bedste idéer. Vi fandt hurtigt ud af at det krævede dyb teknisk indsigt at bygge den her portal efter alle kunstens regler, sikkerhed osv. Vores tidsplan er skredet mange gange.”

Jakob Neua Nørgaard fortæller videre at de har brugt halvandet år på at udvikle Penneo, som det ser ud i dag, hvoraf det seneste år har været på fuld tid. Produktet i den nuværende version gik på markedet i slutningen af september i år.

De har kørt med en beta version, som nogle kunder brugte og gav positiv feedback på.

Jeg har i et par år drevet webbureauet Justworks.dk sammen med min partner Anders Eskholm og vi har sendt rigtig mange aftaler af sted med Post Danmark eller med Print/Scan metoden. I visse tilfælde har vi mistet en ordre på den bekostning og i andre tilfælde er aftalen bare aldrig blevet sendt tilbage, eller er blevet arkiveret i bunden af en skuffe. Det tog for lang tid, og det skabte ingen værdi. Da NemID kom, begyndte jeg at tænke på, om ikke man kunne håndtere det elektronisk den vej. Og det var startskuddet til Penneo’s eventyr.”

Penneo startede med de tre foundere Jakob Neua Nørgaard, Anders Eskholm og Nicolai Højer Nielsen. Jakob og Anders har drevet virksomheden Justworks.dk, hvor Anders var den tekniske del af teamet. Jakob og Nicolai har samtidigt altid gerne ville starte og eksekvere på et projekt sammen.

”Vi havde dog et udgangspunkt, at vi skulle finde 2-3 partnere, som kunne være med til at løfte virksomheden, da det var urealistisk at vi 3 alene skulle kunne klare det hele selv. – Vi fik derfor udviklet en prototype, fik lidt proof of business og allierede os med Mikkel Clausen og Jan Flora, som også står bag virksomheden http://ehavior.net/ og senere fik vi André Clement på holdet som simpelthen er den fødte sælger.”

Teamet bag Penneo startede med en god idé og så hvordan de kunne optimere en situation for mange erhvervsdrivende, men gennem projektet har de også mærket de tekniske og tunge udfordringer ved at samarbejde med NETS og det offentlige. De tog udfordringen op ved at samle et team på baggrund af kompetencer der supplerer hinandens roller i teamet.

Vi har samlet det helt rigtige team. Vi har to udviklingsressourcer på holdet. To tunge salgsprofiler, en god CEO og knowhow fra at have drevet andre virksomheder tidligere.”

”Vi tager markedet 100% – så send alle jeres revisorer, advokater og salgsvirksomheder i vores retning, eller send dem et link til denne artikel, ha ha.”

Teamet møder sine udfordringer uden at tøve, og med et velsammensat team og et god periode beta tests, er de klædt på til at servicere erhvervsdrivende. Vi glæder os til at høre mere om deres udvikling.

1 kommentar

Skriv et svar