48 timer tog det danske IDIFY, der netop er kommet hjem fra deres anden udenlandske konference, at komme igennem med sin forretningsidé. ”Det handler om at møde de rigtige mennesker og et godt fif er blandet andet at nå ud internationalt, da der kan være større gennemslagskraft, knap så megen skepsis og tilbageholdenhed, som fx venturekapitalen i den danske sundhedssektor,” forklarer Michael Nørkjær fra IDIFY, der blandt andet har udviklet en app inden for demensområdet.
Trendsonline.dk vil gerne dele Michaels erfaringer, fra da han i start september tog til Health 2.0 i Silicon Valley, og her halvanden måned senere lige er kommet tilbage fra London – der dog i en lidt mindre målestok også afholdte Health 2.0.
Key learning fra begge konferencer, er den åbenhed der er blandt mennesker, hvis blot selv man er åben. Jeg blev tvunget til fra start at være tilstede og opsøgende, da jeg tog alene afsted.
Michael virker som en sød og frisk midtjyde – men det må alligevel kræve en del mod sådan lige at tage til USA og dernæst London.
”Mit bedste råd, er at ligge en strategi, inden man tager afsted. For det første er det vigtigt at vide hvad man vil have med derfra. Grunden til at IDIFY valgte at tage af sted, var selvfølgelig at få nogle nye kontakter, men vi ved også at det er sundt, for man tvinger sig selv til, IKKE at dvæle ved produktet. Derimod konkretiserer vi hvilke problemer vi har og hvilke udfordringer vi står overfor, ved at dele vores erfaringer med andre i samme branche. Strategien kan fx være at gå hen og stille sig i en gruppe af 3-5 mennesker. For at være en del af samtalen, byder man ind med det man kan, og spørger dernæst hvad de andre kan. Det er ret naturligt på specifikke konferencer som Health 2.0,” fortæller Michael.
Screening af koncept og demo
På Health 2.0 i Silicon Valley mødte Michael blandt andet en kvinde der havde viet sit liv til Alzheimers forskning. Det vil blandt andet sige at hun kender det amerikanske miljø, og derfor er en uundværlig kontakt, når IDIFY ønsker at gå ind på det amerikanske marked. Og sådan en type er ikke ualmindelige på konferencer som Health 2.0. ”På den måde er en konference et fantastisk sted at få screenet hvilke interessenter vi skal gå til.” fortsætter Michael.
@norkjarbiz giving first public demo of @Idify which empowers caregivers in fighting dementia #health2eu pic.twitter.com/Joa4MFBq0L
— Digital Health Futurist 👨💻 (@ManeeshJuneja) November 18, 2013
Gennem besøget på Health 2.0 i Silicon Valley, blev Michael og IDIFY også sat i forbindelse med Health 2.0 i London. Og der blev de tilbudt at deltage i en af de mange sessioner som konferencen er bygget op om.
”Vi kom med i en panelsession, der omhandlede hjernen. Det vil sige vi fik 3,5 minutter til at præsenterer vores demo og derefter gå i diskussion med publikum, en moderator og en anden virksomhed der var blevet inviteret, foran 200 af konferencens deltagerne…” fortsætter Michael.
Deltagerne på Health 2.0 er blandt andet interessenter fra andre medier der gerne vil følge op på forskellige trends inden for health, universiteter, forskere, offentlige organer samt en stor del virksomheder der er med for at præsenterer sig selv og som er på jagt efter nye samarbejdspartnere.
Fra Aarhus til Stansted
”Jeg tog til London fra Stansted søndag aften. Da jeg ankom til mit hostel, virkede internet forbindelsen ikke og jeg skulle ud og købe mig noget adgang. Ellers kunne jeg ikke øve min præsentation. Dernæst fik jeg adgang, men ikke i ret lang tid. Så det blev lidt presset. Jeg nåede dog at øve min præsentation 3 gange, inden jeg gik i seng. Næste morgen var det op kl. 7.00 og tage en kaffe med til stedet hvor konferencen blev afholdt. Her var der en del ændringer i dagens program, men jeg blev briefet om det mest vigtige. Jeg deltog i de andre præsentationer og sessions, med både spænding og nysgerrighed, men også en del nervøsitet,” fortæller Michael.
Michael har ydermere tre gode råd til andre, der gerne vil række ud og dele deres virksomhedsidé:
- Lær dig selv at engagere dig i andre. Hvis man fx er to personer afsted, kan det nemt komme til at være den anden, man står og snakker med i kaffepausen… Kom ud af din komfort zone!
- Vær åben om din idé. Kommuniké den ud da det er kun dig der kender til den, og hvis du gemmer dig kan du ikke komme lige så hurtigt frem som hvis du deler den med andre – der måske kan hjælpe dig videre.
- Prioriter netværket. Det er vigtigt at man har x-antal kontakter og så dyrker dem. Det hjælper ikke noget at man som startup flytter sig fra jordens overflade.
Og endelig blev det IDIFYs tur til at præsenterer. ”Jeg stod der inde bag det sorte tæppe med en mikrofon på, på en stor scene i London. Inden da virkede lyden ikke fra den computer som jeg skulle bruge, til at præsenterer demoen fra, hvilket var et bærende element. Det var et stort stress moment, men det lykkedes heldigvis at blive fikset en halv time før jeg skulle på. Samtidig havde den fyr der netop havde været på, brugte den intro jeg havde øvet… Så min ”catch phrase” var ligesom væk – igen blev jeg hevet ud af min komfort zone,” siger Michael, om minutterne inden han skulle på.
Michaels beskrivelse er næsten så levende at man selv sidder med gåsehud, over at skulle stå på en stor scene i London over for hele verdens epicenter af interessenter!
”Præsentationen tager derefter over, og trods usikkerhed kommer jeg godt fra start. Jeg bliver samtidig hjulpet lidt af moderatoren Pascal, som viser sig at være meget værdifuld for IDIFY. Der er ikke rigtig nogen vej tilbage, og de eneste mennesker jeg kan se er første række, for salen er hel mørk. Så jeg får ikke så meget respons fra publikum. De første 2,5 minutter går dog stærkt. Og da en af arrangørene nedefra salen viser mig et skilt med 1 minut tilbage, så bliver jeg nødt til at slutte af. Da jeg så hendes skilt tænkte jeg, jamen jeg er kun halvvejs! Men jeg når alligevel at få sagt det jeg skal sige – det er jo også begrænsningens kunst. Efter præsentationen bliver jeg sammen med den anden presenter, moderatoren og en vidensmand inden for hjerneforskning, sat i en sofa til debat. Dette var jeg klar over på forhånd, men vidste ikke om IDIFY var købt eller solgt. Det føltes ligesom en eksamenssituation. Og man er den der skal vide noget om alting! Dog viste de stor begejstring, og det gav mig en stor ro. Og fra at sidde der som den mest lille mand i sofaen, kom jeg efter et stykke tid til at ligne ham der ejede den,” siger Michael, mens han smiler over sin oplevelse.
Health 2.0 som økosystem
Michaels beretning og indtryk af Health 2.0 minder lidt om et økosystem for udviklere, interessenter og medier inden for health. Det er blandt andet derfor det er fedt at høre at Michael og IDIFY har haft to gode oplevelser, ved at række ud og dele deres idé, på hele to konferencer inden for blot halvanden måned.
Michael slutter med et sidste råd, om det at være med på en konference; ”Som en del af din netværksstrategi, så læg ikke for mange planer, om hvad der skal ske om aftenen. Jeg havde valget mellem at se en god ven bosat i London eller tage med til en cocktailfest som var en del af konferencen. Jeg valgte det sidste, og blev i samme omgang inviteret med ud at spise. Det viste sig at være 30 af de førende indenfor health og startup området i London. Og derefter gik vi ud og drak nogle flere øl. På denne måde fik jeg skabt tættere relationer til nogle meget vigtige kontakter for fremtiden,” slutter han.
Trendsonline glæder sig til at høre hvad der videre kommer til at ske med det ambitiøse startup, både på det nationale men også det internationale marked!
1 kommentar