Hvilke betalingsmuligheder tilbyder du dine kunder?

Der findes i dag en lang række betalingsmuligheder som du kan tilbyde dine kunder, når de lægger vejen forbi webshoppen og gennemføre en betalingstransaktion. Udbydere, herunder Visa, Mastercard, Paypal, Klarna og danske ViaBill, er de mest velkendte på danske webshops.

Det gode gamle plastikkort er stadigvæk dominerende i det monetære betalingslandskab, og er til stadighed danskernes foretrukne betalings metode i følge Dibs årlige e-handels analyse i 2013. Størstedelen af danskerne foretrækker at betale øjeblikkeligt, medens en lille, men stadig støt voksende, del af den danske befolkning, benytter sig af månedsfakturaer og delbetaling. Man bør hertil spørge sig selv, hvor vigtigt det er for dig som webshopejer, at tilbyde dine kunder sidstnævnte betalingsmetode, når det som her viser sig, at flertallet af de adspurgte foretrækker at betale med det samme?

Hvorfor vælge delbetaling?
De fleste webshops tilbyder deres kunder en lang række betalingsmuligheder, og det er naturligvis op til hver enkelt, hvad de ønsker at tilbyde deres kundesegment.
Webshopejerne skal selvstændig scrolle sig igennem junglen af betalingsmuligheder, og det kan godt være det ikke er raketvidenskab i overført betydning, men research- og udvælgelsesarbejdet i sig selv synes svært og en smule frustrerende.

Shopsonline har talt med tre velbevandrede webshopsejere, som venligt har delt ud af deres meninger og erfaringer. Efter saglige snakke og udveksling af gode råd, sidder vi tilbage med en fornemmelse af, at løsningen ligger ved webshoppens betalingstilbud og alsidige muligheder, deriblandt delbetaling.
En webshops betalingsmuligheder ligger i højere grad ved serviceafdelingen, og jo flere og bedre services en virksomhed kan levere, jo bedre mulighed er der for øgede konvertings- og optimeringsgrader.

Vi har talt med John Wencer fra Marjoe.dk, Tommy Petersen fra Nirbana og Morten Cramer fra Postme.com. Alle tre e-handlere tilbyder delbetalingservices med ViaBill som udbyder, og fælles for dem alle er servicefaktoren, som var afgørende for at kunne tilbyde denne løsning. En webshop skal kunne levere holistiske og flerfunktionelle delbetalinger og leveringsløsninger, såfremt de vil yde den bedste service for deres kunder.

[quote_box_center]“De fleste mennesker betaler med betalingskort, også hos os. For os handler det om at tilbyde kunderne det de har brug for, og derfor tilbyder vi alle former leveringsmetoder og også mange forskellige betalingsmetoder. Dog har vi oplevet at gennemsnittet af køb med Viabill er højere end på andre køb” fortæller Morten Cramer fra postme.com [/quote_box_center]

Alle tre webshopejere erklærer sig enige i, at ViaBill er den hidtil bedste danske betalingsudbyder, men de tre fortæller i samme ombæring, at det kommer til at tage noget tid før danskerne tager løsningen til sig, hvor vores naboer mod nord, indbyggerne i henholdsvis Sverige og Norge, på nuværende tidspunkt er vant til betalingsformen og bruger den i høj grad.

[quote_box_center]“Det er ikke så udbredt i Danmark endnu, jeg tror der går en rum tid før de tager løsningen til sig. Vi har brugt ViaBill siden December, og vi oplever flere transaktioner efter vi har fået delbetalings muligheden, vi antager det er de kunder der ellers ikke ville have placeret en ordre” siger John Wencer fra Marjoe.dk [/quote_box_center]

Fordele ved delbetaling:

  • Kunder får råd til at købe flere og dyrere produkter.
  • ViaBill sender delbetalingsaftalen direkte til kunden.
  • Webshoppen modtager betaling indenfor 2 bankdage, efter udløb af fortrydelsesfrist.
  • Webshoppen kan tilbyde sine kunder kredit uden kreditrisiko.

[quote_box_center]“Vi gjorde os mange overvejelser i forhold til om kunderne vil tage godt imod løsningen, men vi har ikke haft nogle negative henvendelser overhovedet. Kunderne logger på med deres nemId og betaler dernæst, dette har vist sig at være en vigtig faktor, da kunden skal føle det nemt og trygt at handle hos os, ydermere er ordrestørrelserne også større når kunderne vælger delbetalingsløsningen” – Tommy Petersen Nirbana.dk [/quote_box_center]

De tre erfarne iværksættere og webshopindehavere har en god forståelse for, hvordan man driver en online virksomhed og dertilhørende kundeservice.
Med tanke på tingenes tilstand som de ser ud lige nu, findes vigtige motivations-faktore at have in mente, når der skal foretages betalingsændringer på en webshop. Det kan vise sig at blive økonomisk optimerende for en webshop at indføre flere betalingsmulighed, således at forbrugeren i højere grad benytter sig af deres respektive foretrukne, og derudover emmer det af servicemindedness, kunden får mulighed for mere end de har brug for, og det er godt. Jo flere løsninger, jo bedre, og der skal findes en betalingsløsning til alle mulige kunder.


Det bliver spændende at se hvad fremtiden bringer når talen falder på betalingsmetoder. De seneste måneder har fokus været sat på de nyeste former for betalingsredskaber, både online og offline.
 Læs b.la. om det nye tiltag som Paii står for her, som spås en konkurrenceplads i kappestriden om fremtidige foretrukne betalingsformer.

 

Skrevet af

Top