Arkiver

BusinessNyheder

GadgetCity har fundet løsningen på YouTube.

Youtube er kendt for kattevideoer, censurering og popstjerne-vevo’s, men netværksmediet er meget mere end overspringshandlinger og fail-compilations. Flere og flere virksomheder bruger sitet I marketingsregi, og mediet er blevet et verdensomspændende søgeredskab når produkter skal fremvises og promoveres.

Elektronisk innovation til hverdagsbrug. Webshoppen, GadgetCity.dk, tilbyder al verdens gadgets til smartphones og mobiltelefoni, og med speciale i bl.a. solcelleenergi, skiller GadgetCity sig ud fra øvrige gadget-webshops. iPhone og IPad covers, kabler, holdere, guldbelagte strømstik, opladere og solcellebatterier er et lille produktudvalg af den samlede portefølje, og CEO, Johnni Nielsen, er slet ikke færdig med at føje produktartikler til sortimentet.

”Vi vil specialisere os i gadgets som fx solceller i mobilcovers og batterier (den nyeste og højeste teknologi på markedet til grøn opladning) til iPhone, HTC, Samsung osv. Dette vil være praktisk til de lange ture, festivaller, naturoplevelser og andre situationer, hvor en stikkontakt er ude for din rækkevidde” Johnni Nielsen, CEO GadgetCity.dk

Med en solid produktmappe, har GadgetCity slået sig fast som en seriøs udbyder af alle former for mobilgadget til de digitaliserede forbrugere. Indtil nu har markedsføringen af webshoppen foregået moderat og gennem sociale medier, men nu har teamet bag shoppen set muligheder i at bruge et mindre brugt socialt medie som brandingplatform.

En video siger mere end ti tusinde ord
På den populære webportal, YouTube, samles mennesker for frit at dele videoer, se andres oploads og kommentere disse. GadgetCity benytter flittigt YouTube som markedsføringskanal, med tanke på at involvere og engagere deres brugere. Flere og flere virksomheder i dag, anvender overvejende sociale netværksplatforme som Facebook og Twitter som deres primære kanaler, og det er derfor nærliggende at spørge ind til, hvorfor GadgetCity har valgt at fokusere på YouTube som primære kanal i deres branding.

”Vi benytter YouTube af flere grunde. Folk har vænnet sig til, at se video-anmeldelser af produkter inden de køber dem. Så, hvorfor ikke selv lave dem, i stedet for at irritere kunden ved, at de selv skal til at lede efter dem? Og folk kender YouTube, det er et brand, de er fortrolige og trygge ved. Siger man ikke, at et billede siger mere end tusind ord? Hvad siger en video så?

Det andet aspekt af det er, at YouTube er en del af Google. Hos GadgetCity tvivler vi ikke på, at Google er dem der i det lange løb vinder kampen om de sociale-medier. Om man kan lide det eller ej.” Johnni Nielsen, CEO GadgetCity.dk.

Strategien virker tænkt og overvejet, da det blandt forbrugerene varierer, hvordan de modtager budskaber bedst. Nogle foretrækker skriftsprog over virtuel præsentation, og omvendt, og det er her GadgetCity vælger at ligge marketingsfokus.

Reklamebudskaber + god underholdning
GadgetCity bruger i højere grad YouTube til at promovere produkter, og ikke nær så meget som reklameplatform. Det er naturligvis brandet der står som afsender, men de oploadede videoer er mere produktbeskrivende end brandfremhævende.

Denne metode er hverken ukendt og ubrugt, og det amerikanske pendant til markedsføringsmetoden bruges af blender-producenten BlendTec. Det efterhånden velkendte catchfrase ”Will It Blend” er stiftet hos BlendTec, og virksomheden bruger YouTube til at vise, hvor meget deres blendere kan blende. Direktøren bag firmaet hælder alt fra golfbolde og IPads til superlim og Justin Bieber ned i en blender, og resultatet er et viralt vidundermiddel. ”Will It Blend” kampagnen er muligvis den største, bedst omtalte og mest succesfulde virale reklamekampagne der har set YouTubes lys. Videoerne gav i sin tid øjeblikkeligt trafik, og har medført en stigning i detailsalget på 700%.

Succes på YouTube
Johnni fra GadgetCity har en stor erfaringsreference med reklame på Youtube, og har syv punkter han selv arbejder ud fra. Herunder oplistet de gode råd, til andre webshops der ønsker at gøre GadgetCity og BlendTec kunsten efter

  • 1. Først og fremmest skal du kende din målgruppe og vide hvordan du bedst muligt når ud til dem
  • 2. Du skal overveje hvad videoen skal indeholde? Det handler om at skabe interessant indhold, som skaber værdi.
  • 3. Undgå dårlig lyd. Hvis man ikke selv kan lave en god lyd, findes der mange steder, hvor man kan hente gratis musik, som man frit kan benytte.
  • 4. Gå ikke op i klipning – vær ærlig overfor kunden.
  • 5. Husk, at din video som hovedregel maksimalt bør tage 3-4 minutter, for at kunne fastholde seernes interesse. Korte videoer med klare budskaber er vejen frem!
  • 6. Husk at tagge videoen rigtigt, så den bliver fundet på Google.
  • 7. Videoen skal ikke være med fokus på at sælge et produkt. Videomaterialet skal sigte efter at være morsom, belærende eller have andet indhold, som folk synes, at andre skal have glæde over.

GadgetCity har formået at udmærke sig på det sociale netværksmedie, YouTube (her) og deres tilgang til markedsføring virker meget veltilrettelagt og overvejet.
Andre netværksmedier, herunder førnævnte Facebook og Twitter, er om noget en tand mere populære som markedsføringskanaler, men som alt andet, har disse medier nogle elementer at arbejde på for at blive optimale.

Facebook er ikke perfekt
Én af problematikkerne ved at dele informationer på Facebook er, at informationsdelingen er begrænset. Med dette menes, at deler en bruger eller en virksomhed informationer i deres respektive netværk, så er det ikke alle i netværket der får informationen. Dog kan informationen få større opmærksomhed, jo mere den anerkendes, hvad enten dette sker i form af ”synes-godt-om”-tilkendegivelser eller kommentarer.
GadgetCity anerkender i bund og grund Facebook som en yderst valid markedsføringskanal, men er opmærksom på de fejl og mangler, som de selv har oplevet og erfaret.

”Facebook filtrerer i dine opslag og det er sværere at få resultater vist til dine rigtige fans. Når du poster noget på Facebook deles det kun med en lille del af dine tilhængere, og dem du ikke opbygger en relation til, vil sandsynligvis forlade dig. Pludselig står du med en Facebook side med et meget lavt engagement og det kan i sidste ende betyde, at dine indlæg aldrig når ud til de mennesker, som i virkeligheden gerne vil læse, det du skriver.” Johnni Nielsen, CEO GadgetCity.dk

Det populære og verdensomspændende sociale netværksmedie med den ikoniske blå bjælke og den hvide påskrift ”Facebook”, har siden 2004 revolutioneret kommunikationsformer og har taget interaktion til et nyt niveau. Det startede som en gratisportal, men som bruger og virksomhed på sitet, kan man tilkøbe sig features. Dette er ganske vidst valgfrit, men i virksomhedsøjemed, er det desværre fordelagtigt at betale sig fra, at så mange brugere som muligt ser de informationer og opdateringer der deles i netværket.

”Den eneste måde at nå flere Facebook tilhængere på, er ved at betale dig fra det. Det er Facebook’s måde at tjene penge på, ved at behandle alle virksomheder som annoncører. [..] Nu skal vi pludselig betale for at nå vores tilhængere, hvad bliver det næste? At vi skal betale for at lave en statusopdatering?” Johnni Nielsen, CEO GadgetCity.

Kritikken af Facebook fortsætter, og her kan du se meget mere om de mangler, som mediet halter med. GadgetCity.dk har fundet den rette markedsføringsplatform for dem at benytte, og det er interessant at se hvordan de udmærker sig.

Sociale medier er i dag meget mere end de to mest velkendte, Facebook og Twitter, og virksomheder bør overveje mulighederne i andre sociale platforme, herunder Youtube. GadgetCity og førnævnte BlendTec er levende beviser på, at videodelingsmediet fungere rigtig godt, og succeskurverne på det virale omtalediagram fortæller sin tydelige historie – YouTube siger mere end ti tusinde ord.

Skriv et svar