Arkiver

Nyheder

Den her webshop skal du starte!

Indlæg af Tobias Ehling: Blogger og E-købmand
Du vil måske gerne starte din egen webshop, men er i tvivl om hvilket produkt du skal sælge i den. Det kan jeg ikke konkret rådgive dig om, men jeg vil i dette indlæg dele min personlige tjekliste som jeg bruger til at vurdere, hvorvidt en idé til en webshop bør droppes eller føres ud i livet.

Listen indeholder fire punkter, som ideelt set alle sammen skal være opfyldt. Når det så er sagt, så kan der være tilfælde hvor en webshop godt kan blive en succes alligevel, selvom kun 2-3 af punkterne er opfyldt.

1. Høj søgevolume på Google
For mig personligt er Google den trafikkilde jeg henter flest kunder fra, og det gør sig også gældende for rigtig mange andre webshop-ejere. Derfor er det helt essentielt for mig i min undersøgelse af et marked at få sat tal på hvor mange mennesker der reelt set søger på Google efter det produkt jeg overvejer at begynde at sælge.

Til at undersøge dette bruger jeg Googles eget værktøj, Keyword Planner. Her kan du få estimater på søgevolumen for de forskellige søgeord du finder relevante for din (måske) kommende webshop. Eksempelvis overvejede jeg på et tidspunkt at starte en webshop med salg udelukkende af fodbolde, men da jeg undersøgte søgevolumen gik det op for mig, at ganske få personer køber fodbolde over nettet – nok specielt fordi, at disse købes igennem klubberne rundt omkring i landet.

2. Interessant dækningsbidrag
Volumen kan være nok så høj, hvis dækningsbidraget på produktet blot er et par kroner. Du bør derfor undersøge forholdet mellem indkøbspris og salgspris inden du kaster dig ud i et webshop-projekt.

Eksempelvis overvejede jeg på et tidspunkt at sælge diverse typer barer, altså proteinbarer, energibarer og lign. Men det jeg fandt ud af var, at dette produkt ikke er et man i sig selv kan tjene penge på. Andre webshops har det i deres sortiment for at fuldende et bestemt udvalg af produkter, uden at lave den store profit på lige præcis det produkt.

3. Ingen gigantiske konkurrenter
I Danmark er konkurrencen på mange markeder relativt overkommelig, fordi vi ikke er flere mennesker end vi er. Med en solid indsats vil du altså kunne tage en del af kunderne på mange forskellige markeder.

Men er din plan med din første webshop at sælge ”tøj” helt generelt, så får du det ekstremt svært mod gigantiske internationale spillere som Zalando, Asos, Miinto osv. Hvis du absolut vil sælge tøj, så skal du vælge en meget specifik niche, som fx denne webshop som udelukkende sælger solbeskyttende tøj til børn. Dermed ikke sagt at du ikke kan eller bør starte en sådan webshop, men vær opmærksom på konkurrencen.

4. Fremtidssikre og konstante produkter
Det giver ikke meget mening at starte en webshop i dag med et produkt, som der ikke er efterspørgsel efter om et år. Lad os tage DVD-film som et eksempel – mon ikke Netflix, Viaplay og de andre snart gør DVD’erne værdiløse?

Samtidig er det tidsmæssigt en fordel for dig, at produkterne i din webshop er konstante, dvs. at de ikke skal skiftes ud hver sæson. Her slipper du for en masse arbejde med at taste nye produkter ind flere gange om året. Eksemplet på et godt produkt her er kondomer, som jeg selv sælger, hvor der meget sjældent skiftes ud i sortimentet.

Med udgangspunkt i denne liste har jeg for nylig selv fået idéer til to nye webshops, som opfylder de fleste af punkterne. Det drejer sig om almindelige cykelhjelme som er et etableret produkt på det danske marked, og så en ny opfindelse i form af en usynlig cykelhjelm, som er rigtig populær i Sverige. Begge produkter har et interessant dækningsbidrag, overkommelig konkurrence, en potentielt høj søgevolume og er absolut fremtidssikre.

Jeg håber at du kan bruge listen på samme måde som jeg selv, til på forhånd at vurdere hvorvidt et webshop-projekt er værd at gå i gang med eller ej.

Skriv et svar