Arkiver

E-handelNyheder

E-handelsanalyse marts: Nemt og bekvemt

Så er endnu en måned gjort op, og FDIH har i dag udsendt e-handelsanalysen for marts måned.
Pris og bekvemmelighed er afgørende for e-handlens kunder, og jo nemmere det er både at modtage og returnere, desto større mulighed er der for, at kunderne vender tilbage til netbutikken, viser Dansk e-handelsanalyses friske tal fra marts.

E-handel skal være nemt, billigt og enkelt – også når man fortryder og returnerer varen. Det siger kunderne til Dansk e-handelsanalyse, og i månedsrapporten fra marts fremhæver 8 ud af 10 kunder, at de vil være mere tilbøjelige til at handle i en netbutik igen, hvis butikken tilbyder en nem returløsning. Ved fortrydelse af køb på nettet har kunden ret til at få refunderet hele sit købsbeløb, også fragten, men det er som udgangspunkt kunden selv, der skal betale for returomkostningerne. Læs de nye regler her.[quote_box_center]”Vi oplever flest fortrudte køb og dermed flest returnerede varer inden for tøj, sko og smykker, og derfor er det indlysende, at det er her, at kunderne lægger størst vægt på gratis returmuligheder,” siger adm. direktør Annette Falberg fra FDIH.

”Vi tilbyder en lang række services til netbutikkerne, så de blandt andet kan lægge returlabels i pakkerne, som giver kunden adgang til nemt at returnere forsendelsen. Herudover kan kunderne anvende online pakkeporto via Post Danmarks hjemmeside, hvor man selv kan købe og printe labels til sine returpakker. Både pakker med påsat returlabels, og labels man selv har købt og udskrevet, kan sendes via vores automat PakkeBoksen, der mange steder kan bruges døgnet rundt, så man kan sende pakken, når det passer én,” forklarer chef for E-Commerce i PostNord Danmark Carsten Dalbo.

”Levering og returnering har især i de seneste år fået stadig større betydning i konkurrencen om kundernes gunst. Mange kunder efterlader fyldte virtuelle indkøbskurve i netbutikken uden at købe, og i næsten halvdelen af tilfældene sker det, fordi ikke alle netbutikker tilbyder alle leveringsformer på deres hjemmeside,” siger Annette Falberg.[/quote_box_center]Kundernes behov er som bekendt forskellige, og fx vælger 4 ud af 10 unge en pick-up løsning, hvor de selv henter pakken. Mens 7 ud af 10 pensionister vælger hjemmelevering.

marts analyse

”Det er afgørende for netbutikkerne, at de rammer kundernes behov præcist både med deres leveringstilbud og deres ressourceforbrug ved håndtering af forsendelser. Så der er hele tiden efterspørgsel på leveringsløsninger med fleksibilitet og smidighed,” slutter Annette Falberg.

Skriv et svar