Iværksætter og ejer af danske PodConsult Karin Høgh designer verdens første komplette kodetaske med Raspberry Pi.
Enekvinde og konsulent i Frederiksbergvirksomheden PodConsult har udviklet og designet verdens første komplette kodetaske med Raspberry Pi til brug i projektundervisning I fremtidens skoler og på ungdomsuddannelser.
Med kodetasken behøver lærerne ikke længere at bruge dyrebar undervisningstid på at lede efter skærme, stik, kabler og andre komponenter. Kodetasken indeholder det hele – et komplet sæt med mini-computeren Raspberry Pi, kabler, skærm, tastatur og mus.
Ikke den eneste på markedet
Karin Høgh er ikke den eneste, der har fået ideen til at samle en kodetaske omkring Raspberry Pi. Der findes en håndfuld andre udbydere på markedet. Men Karin Høghs kit adskiller sig ved at indeholde den vigtige HDMI-skærm og desuden den praktiske taske, som ingen af de andre kits har. Det er dét, der gør RaspberryPod til et særskilt produkt, og det der gør det let for lærerne at arbejde med.
Finansierede projektet selv
Til projektet RaspberryPod var det en tidligere samarbejdspartner i Kina, en industriel designer fra England, der hjalp til med at udvikle, tegne og skaffe dele til projektet.
Karin forsøgte at crowdfunde projektet, men da ingen slog til, endte hun med at finansiere det selv. Målet var at lancere RaspberryPod på den årlige Læringsfestival i Bella Center, og det nåede hun lige akkurat. Reaktionerne har efterfølgende været meget positive, og salget er godt i gang.
Programmering på skoleskemaet
Ifølge Karin Høgh vil den nye skolereform skabe behov for værktøjer som RaspberryPod, og fremtiden ser således lys ud for kodetasken. Efterhånden er flere og flere kommuner og skoler begyndt at få øjnene op for programmering som kodeordet for fremtidens skoler. I Frederiksberg kommune har man eksempelvis netop afsat 150.000 til projekter, der skal gøre programmering til et skolefag.
”Det er mange læreres skræk, at de skal kunne programmere, før de kan undervise eleverne. Men med et samlet kodekit som RaspberryPod, nogle få beskrevne projekter og alle de ideer, eleverne selv kan finde via YouTube, behøver lærerne ikke at være programmøruddannede”, lyder det beroligende fra Karin Høgh.
”En lærer, som var med i begyndelsen af udviklingsfasen, sagde det på denne måde: RaspberryPod skal kunne glide ind i et “fjendligt” miljø – forstået på den måde at selv lærere, som ikke umiddelbart har lyst til at undervise i kodning, nemt skal kunne samle og bruge RaspberryPod og sætte eleverne i gang”.
Her på Trendsonline-redaktionen er vi optimistiske på Karins vegne og ønsker hende alt mulig held og lykke med projektet.
2 kommentarer