748 skoler ud af landets 2.008 grundskoler har nu entreprenørskabsundervisning, og Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise kan nu dele nogle resultater af folkeskolens fokus på iværksætteriet. Af Pia Ella Elmegård.
96.700 elever i grundskolen har i skoleåret 2013/2014 deltaget i entreprenørskabsundervisning. Det svarer til 13,9 pct. af de knap 700.000 elever i grundskolen.
PodConsult klar løsning til landets skoler.
37,2 procent har entreprenørskab i undervisningen
En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise, viser at flere elever end nogensinde møder entreprenørskab i grundskolen, og langt flere skoler har taget entreprenørskabsundervisningen til sig. Men der er store regionale forskelle.
Hele 37,2 procent af landets grundskoler havde entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2013/2014. Året før var det kun 31,5 procent af skolerne. Stigningen betyder også, at flere elever end nogensinde før møder entreprenørskab i skolen.
”Flere end 100 nye skoler har taget entreprenørskab til sig i løbet af det seneste år, og det betyder, at endnu flere elever i dag får undervisning, der lærer dem at udvikle ideer, skabe projekter og virkeliggøre dem. Det er vigtige kompetencer at have med sig både i med hensyn til deres studie- og senere arbejdsliv,” siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.
Tidligere undersøgelser af effekterne af entreprenørskabsundervisning viser, at undervisningen har en positiv effekt på elevernes skolegang. Eleverne oplever stærkere tilknytning til klassekammeraterne og lærerne, engagerer sig mere i at lære og får højere ambitioner for fremtiden.
Casper Bloms iværksættertur inspirerer unge på landets skoler.
Store regionale forskelle
Selv om flere elever end nogensinde møder entreprenørskab i grundskolen, så er der store regionale forskelle. Entreprenørskab og innovation i undervisningen er mest udbredt i Region Midtjylland. Her havde knap 20 procent af alle elever entreprenørskabsundervisning i seneste skoleår. Til sammenligning var det i Region Nordjylland under ti procent af eleverne, der mødte entreprenørskab i skolen.
De store regionale forskelle skal ses som et udtrykt for, at der i visse kommuner har været et særligt fokus på entreprenørskab i de seneste år. Det afspejler sig tydeligt i analysen. Ud over Region Midtjylland står kommunerne i Trekantområdet stærkt.
Nordjyder tager deleøkonomien til sig.
Skolereform med innovation og entreprenørskab
Med folkeskolereformen er innovation og entreprenørskab fra august 2014 blevet et obligatorisk element i det nye fag Håndværk og design, og skal desuden være et tværgående emne i alle skolens fag.
”Entreprenørskabsundervisning er stadig på mange skoler et nyt begreb, og der er en klar udfordring i at få klædt alle lærere på til opgaven. Entreprenørskabsundervisningen har mange steder været båret at ildsjæle, men skal nu bredes mere ud, og det vil kræve efteruddannelse af lærere,” siger Christian Vintergaard.