‘Socialt intranet’ begejstrer forældre og pædagoger

To iværksættere vil forbedre kontakten mellem institution, pædagog og forælder med det nyskabende intranet Famly. Famly har allerede fået stor opbakning de steder, der kører med det ’sociale intranet’.

“Håber du bliver glad for din nye børnehave Magnus”, “Martin kommer til at savne dig”, “Go’ vind!” Sådan lyder blot nogle af kommentarene under et billede, der er uploadet på Famly. Billedet viser 18 små poder, der står i en lang fin række og venter på, at det bliver deres tur til at sige farvel til Magnus. Han skal nemlig skifte børnehave og har sidste dag. Så skal der jo tages ordentligt afsked.

En af pædagogerne i børnehaven tog et billede af den rørende situation og uploadede straks billedet på Famly, så alle podernes forældre kan se – og være med til at tage afsked med Magnus.

henrikSocialt intranet giver mere tid til barnet

– Tænk at de her børn står i kø for at sige farvel til deres ven. Nu får forældrene også mulighed for at opleve situationen. I gamle dage var det billede nok havnet i et galleri tre måneder senere, fortæller Henrik Rasmussen, der er den ene af de to stiftere bag Famly.

Det kunne nærmest lyde som Facebook eller Instagram – men det er det faktisk ikke. Det er bare intranettet hos en børnehave på Frederiksberg i København. I februar skiftede de deres gamle intranet ud til fordel for Famly, der er en ny type intranet til forælder-institution-kontakten. I stedet for at være et statisk intranet fokuserer Famly på en social og live-opdateret platform, der virker lige så godt på smartphone eller tablet som på en PC.

– Vi tror på, at man igennem brug af teknologi kan frigøre mere tid til børnene. Det kommer selvfølgelig børnene til gode, men også pædagogerne, der får mere tid til det pædagogiske, fordi Famly også gør det administrative lettere, fortæller den anden stifter Anders Laustsen.

Forældre og pædagoger er begejstrede

Famly kører pt. hos tre børnehaver og vuggestuer på Frederiksberg med stor succes. Både forældre og pædagoger har taget det ’sociale intranet’ til sig.

– Det varmer jo! Vi kan se, at vores løsning virker, som vi håbede den ville, fortæller Anders Laustsen og peger på skærmen, hvor adskillige forældre denne gang har kommenteret på et billede fra en udflugt.

På de seneste syv dage har institutionerne lavet 140 opslag, uploadet 450 billeder, modtaget 398 ’synes godt om’, og forældre har kommenteret 90 gange.

– Altså det er jo lidt som Facebook, og en del af Famly er opbygget efter samme interface. På den måde er det let og intuitivt at gå til. Det kræver nærmest ingen oplæring, fortæller Anders Laustsen.

Famly er dog ikke bare et intranet, hvor der deles billeder. Famly er også et administrationsværktøj for dagsinstitutionen, en forældre-app og en ‘komme/gå’-funktion.

Nemt at planlægge bemanding

anders

Det er ikke kun forældrene, der er glade for intranettet.  I dag bruger en pædagog især morgentimerne på at tage opkald fra forældre vedr. forsinkelser, aflysninger, sygdom og lignende.

– I Famly sker det helt automatisk. Forældrene går selv ind og ændrer status på deres barn, så kan pædagogerne se, om barnet er syg, holder fri eller bliver hentet af en anden på et andet tidspunkt, fortæller Anders Laustsen.

Det bliver samlet i et diagram, der giver den daglige ledere overblik over, hvor mange børn der er den pågældende dag og på hvilke tidspunkter. Det er især nyttigt i forbindelse med at lægge bemanding i ydertimerne.

– Som en leder fortalte, så er det ikke længere nødvendigt at indkalde vikarer bare for at være på den sikre side med bemanding, fortæller Anders Laustsen.

Tvunget til at kigge uden for DK

Famly-løsningen er indtil videre solgt til seks selvejende institutioner i Frederiksberg Kommune på trods af, at Famly tabte den offentlige udbudsrunde i kommunen. Nu arbejder de to stiftere på at komme med, når dagsinstitutionernes intranet skal i udbud i Københavns Kommune.

Det er dog ikke en let opgave. På den måde evalueringerne foregår, har Famly ikke mulighed for at vise, hvordan deres løsning adskiller sig fra konkurrenternes.

– Det svarer til at have et fotografi, der sætter farver i spil på en helt ny måde, med i en fotokonkurrence. Forestil dig så, at du finder ud af at dommeren er farveblind. Det er simpelthen frustrerende. Hvis vi taber, er vi ude af markedet i fire år. Det har vi sgu ikke råd til, fortæller Anders Laustsen.

Derfor kigger Famly også uden for landets grænser, og har allerede kontakter i England, Østrig, Tyskland og Holland, hvor dagsinstitutioner i højere grad er selvejende.

Skrevet af
Top