Den danske spilvirksomhed Kiloo, der igennem fjorten år har haft succes med en lang række spil til mobile platforme, indgår nu i et nyt iværksætterprojekt med tøj-og modewebportalen Katoni. Katoni konkurrerer med andre store webportaler, men det er især et både bredere og mere unikt produktudvalg, som den nye webportal vil vinde forbrugerne på.
Et nyt samarbejde med brødrene Simon og Jacob Møller, som står bag den danske succesfulde spilvirksomhed Kiloo, herunder det enormt populære Subway Surfers med 30 millioner daglige brugere, har skabt tøj-og modewebportalen Katoni. Katoni blev lanceret den 19. juni i år og er derfor stadig i sit spæde stadie, men ambitionerne er høje. Gennem et brugerorienteret fokus og ved at differentiere sig gennem gode filtreringsmuligheder, høj datakvalitet og et unikt produktudvalg fra både niche- og mainstreammærker er målet at blive den førende modewebportal.
”Vi er stadig langt fra målet og har derfor mange af de samme kategorier og produkter som vores konkurrenter. Vores mål er dog at få implementeret en masse lokale butikker sammen med de større online giganter og på den måde skabe et stort, men unikt produktudvalg,” siger medstifter og CEO Steen Christensen.
På nuværende tidspunkt har Katoni 120.000 varer på “hylderne”, men Steen Christensen forventer at have over en million inden året er omme. Der findes allerede rigtig mange tøj- og modewebportaler, som fx Trendssales, Miinto og Shopstyle, der har haft stor succes de seneste år, men teamet bag Katoni, tror alligevel på, at de kan tilbyde brugerne noget nyt.
“Vi vil sørge for at lave produktkategorier, vores konkurrenter ikke har, og give vores brugere flere sorteringsmuligheder, der hjælper dem med at finde præcis de produkter, de søger,” siger Steen Christensen.
Høj datakvalitet og unikt produktudvalg
Høj datakvalitet er endnu et af de punkter, hvor Katoni gerne vil differentiere sig fra konkurrenterne, og det har endda resulteret i, at de har fravalgt nogle butikker på webportalen, fordi de ikke leverede tilstrækkeligt korrekt data.
“Når vi får data fra butikkerne, er der en del varer, hvor farven f.eks. hedder stål, blad eller noget andet, der absolut ikke siger noget om den farve, produktet reelt har. I andre tilfælde er farven bare forkert; der kan stå, at den er gul, men i virkeligheden er den grøn. I nogle tilfælde vil disse produkter derfor ikke dukke op på butikkernes hjemmesider, når man anvender deres farvefilter, fordi farven ikke er korrekt.”
Katoni prioriterer datakvalitet i en sådan grad, at de vil ansætte en person, der skal definere og navngive farve – og størrelseskategorier og sørge for, at alle produkter bliver placeret korrekt.
“Går man ind på flere af vores konkurrenters hjemmesider, så har de fleste valgt ikke at vise størrelser, og mange undgår også farverne, da det tager tid at få de data organiseret rigtigt. Problemet er, at butikkerne ikke bruger samme format, og der derfor er en del arbejde i at få de data indsat korrekt,” fortæller Steen Christensen.
For at håndtere og organisere al den data fra mange forskellige butikker har teamet bag Katoni brugt lang tid på at bygge et solidt backend-system, der gør det nemt at implementere nye butikker på deres webportal. Konceptet på Katoni.dk er at have et meget bredt udvalg af produkter af såvel mainstream og mere nicheprægede mærker, som du ikke kan finde hos Katonis konkurrenter. Der er således plads til både store og mindre butikker – det afgørende for Steen Christensen er, at de efter Katonis vurdering har noget fedt tøj:
“På vores hjemmeside vil du med tiden kunne finde tøj og sko, du ikke kan finde hos vores konkurrenter. Vi er f.eks. i dialog om en aftale med Ami Mirsharifi, der står bag tøjmærket RufaCani, og der vil løbende komme flere af disse cool nichebutikker til.”
Komplementerende kompetencer i teamet
Selv har Steen Christensen 10 års erfaring fra IT-branchen, senest hos en anden dansk succes, der netop er blevet opkøbt af Bestseller direktøren – den digitale iværksættervirksomhed WhiteAway.com. Derfor har han stor erfaring inden for mange af de områder, der er vigtige for at skabe trafik og give brugerne en god oplevelse, når de besøger Katoni.dk. Når det kommer til det at drive egen virksomhed, har Steen Christensen imidlertid ikke stor erfaring, og her er samarbejdet med Kiloo Group helt essentiel:
“Samarbejdet med Jacob og Simon er en fortsat fornøjelse. Vi har kendt hinanden i mange år, og det har været meget lærerigt at få del i deres forretningsmæssige viden. De er begge to ekstremt gode til at se det større perspektiv, tænke ud i fremtiden og fokusere på, hvor Katoni.dk er om to år, og hvordan platformen kan være i forsat vækst på den bedst mulige måde,” siger han og fortsætter:
“De mestrer de kompetencer, jeg ikke selv besidder; altså det at drive hele virksomheden. Det er fantastisk at have så kompetente folk som tætte sparringspartnere, og det betyder virkelig meget, at jeg kun skal koncentrere mig om de ting, jeg er bedst til – og som jeg elsker at arbejde med.”
Med samarbejdet med Kiloo-drengene og deres store succes med Subway Surfers som rygdækning for Katonis koncept er Steen Christensen ikke bange for at sætte overliggeren højt – og målet er med tiden at blive de førende på markedet:
“Vi skal jo lige i gang først, men målet på sigt er at blive de førende på markedet – med et bredt og unikt produktudvalg. Vi går ikke efter det største udvalg men det bedste,” siger han.
Et par af de ting, der er i støbeskeen lige nu, er en skræddersyet e-mail service, hvor brugerne kan tilpasse en ugentlig eller månedlig e-mail med de produkter, de er mest interesserede i, samt et loginsystem, så de varer, brugerne gemmer via Katonis gem-funktion, kan tilgås fra flere forskellige platforme. Derudover har de en mobilversion og en app på tegnebrættet.
I udviklingen og implementeringen af idéerne er det, ifølge Steen Christensen, en stor fordel at være en del af Kiloo Group, fordi der sidder mange udviklere i deres søsterselskaber, og det giver samlet set en masse teknisk erfaring, som Katoni kan trække på og drage fordel af. Kiloo Group har især de tekniske kompetence, det kræver, når Katoni vil udvikle en webportal, der skal differentiere sig på et bredere udvalg, nicheprodukter fra flere små butikker og høj datakvalitet.
1 kommentar