Denne artikel er en del af vores Content Partner-program og er lavet i samarbejde med Elance.com. På Elance.com kan du vælge imellem tre millioner freelancere, der kan løse alt fra grafiske opgaver til kodning af websites, apps og databaser, research, oversættelse, artikelskrivning, social media marketers, kundeservice support og mange andre kompetencer, som du i dit startup har brug for. Medvirkende i disse artikler er Elance.coms brugere med stor erfaring inden for online arbejdskraft.
Trendsonline.dk har tidligere skrevet om, hvordan iværksættervirksomheder benytter sig af online arbejdskraft til løsning af forskellige opgaver med gode resultater. I denne artikel fortæller Anders Hasselstrøm, hvordan Startuptravels har brugt online arbejdskraft til at teste deres digitale platform frem mod lancering og på meget kort tid samlet brugere fra mere end 130 lande og tæt på 1000 byer.
Den digitale platform Startuptravels samler rejsende iværksættere fra hele verden og skaber kontakten iværksættere imellem, når de er på besøg i fremmede byer. Idéen til Startuptravels udsprang af de to stiftere, Anders Hasselstrøm og Rasmus Elkjær Frandsens, egne oplevelser og et ønske om at kunne komme i kontakt med ligesindede i hele verden og dele erfaringer med. Få uger efter idéen udsprang kom CTO Henrik Haugbølle om bord.
”Vi vil gøre det nemmere for rejsende iværksættere at møde andre ligesindede iværksættere. Det skal være nemmere at komme i kontakt med det lokale startupmiljø, når vi rejser som iværksættere, og det ser ud som om, at verdens iværksættere har manglet en service som denne,” fortæller Anders Hasselstrøm.
Platformen bliver launchet i løbet af efteråret, og i denne proces har brugen af online arbejdskraft spillet en væsentlig rolle.
Læs hele artiklen om Startuptravels og teamet bag.
Test af interesse for platform
Idéen til brug af online arbejdskraft frem mod at føre projektet ud i livet, nu med en CTO om bord, opstod, da de var til et foredrag på deres incubator, Copenhagen School of Entrepreneurship, hvor platformen for netop online arbejdskraft, Elance, præsenterede dem for mulighederne.
Startuptravels har brugt en grafiker fra Makedonien til at lave en række grafiske produkter, bl.a. en video, som forklarer konceptet, som du kan se i bunden af artiklen, og en landingpage, hvor videoen også ligger, som har haft stor betydning for at finde ud af, om der var en interesse for deres platform – hvilket der hurtigt viste sig at være, og få samlet brugere til at signe up.
”Explainervideoen formulerede vores koncept virkeligt skarpt, og det fangede interessen af mange iværksættere, hvilket resulterede i, at de skrev sig op til platformen og delte med deres netværk,” fortæller Anders Hasselstrøm Trendsonline.dk og fortsætter:
”Via den online arbejdskraft kunne vi meget hurtigt få et MVP (red. minimal viable product) online, så vi kunne se reaktionen og feedbacken fra vores målgruppe.”
6000 tilmeldinger inden for måneder
StartupTravels lavede deres landingpage for godt to måneder siden og spredte først det til deres eget netværk på omkring 150 personer. Siden har de fået 6000 tilmeldinger fra 130 lande, herunder næsten 1000 byer. I den proces har en væsentlig faktor ifølge Anders Hasselstrøm været motivationen i netværket for at dele ideen med andre:
”Des flere du inviterer til platformen, des hurtigere kommer du ind på platformen. Dem som har signet flest op, kommer hurtigst ind på sitet, når vi launcher, og dem som har inviteret over fem personer er automatisk betatestere. Det har været en motivationsfaktor, som har haft betydning for den viralitet, som vi har oplevet. Målgruppen havde ikke bare muligheden for at dele siden, men også et personligt incitament for at gøre det.
Brugen af online arbejdskraft i form af grafikeren har ifølge Anders Hassesstrøm været med til at optimere processen, så Startuptravels har kunne teste interessen og få en masse af brugere på kort tid:
”Vi gjorde det på kort tid, bare på et par uger. Det er gået virkelig stærkt, og vi har skaffet en masse brugere på kort tid,” fortæller Anders Hasselstrøm og fortsætter:
”Vores mulighed for at dykke ned i en stor pool af kompetencer via Elance dannede grundlaget for, at vi havde noget at vise frem. At det gik så ekstremt hurtigt har selvfølgelig også at gøre med vores egen indsats, men grundlaget fra Elance gjorde det muligt.”
Succeskriteriet for antallet af personer, der lægger deres email på landingpagen, havde teamet bag Startuptravels sat til 10 procent. Da det viste sig at være hele 40 procent, besluttede de hurtigt at gå videre med udviklingen af platformen.
Anders Hasselstrøm opfordrer andre iværksættere til at benytte samme metode, når de har nogle ideer, som skal testes af på markedet:
”Hvis du skal have testet dine hypoteser af i forbindelse med en idé, er det en god metode at gøre det gennem en landingpage – skab et hurtigt MVP og få det foran øjnene for dine kunder.”
Udlicitering af simple tidskrævende arbejdsopgaver
Fremadrettet vil iværksættervirksomheden også benytte sig af online arbejdskraft. De vil fortsætte med at bruge den bulgarske grafiker til kommende opgaver, men åbner også op for at benytte online arbejdskraft til andre former for opgaver.
”Simple opgaver vil vi gerne udlicitere – tidskrævende konkret definerede opgaver, som det ikke giver mening, at vi bruger al vores tid på. Vi har brugt grafikeren løbende til at hjælpe med forskellige grafiske opgaver, og det vil vi også gøre fremover,” fortæller Anders Hasselstrøm og fortsætter:
”Derudover vil vi også tilknytte anden online arbejdskraft til relevante opgaver, der måtte komme – fx markedsresearch.”
Startuptravels ser frem til at benytte sig af online arbejdskraft fremadrettet til opgaver, som det giver mening at udlicitere. Afgørende for Anders Hasselstrøm er, at opgaverne er konkret definerede og lige til at gå til for den konkrete online arbejdskraft, de tilknytter.
De mest kvalificerede iværksættere tilknyttet
Lige nu er iværksættervirksomheden i gang med at få den hårde kerne af iværksættere i verden til at komme ind på platformen. Ind til videre har de taget fat i de 20 største iværksætterbyer i verden og fået omkring 250 iværksættere ind på platformen på baggrund af samtaler over Skype.
”Vi har fået skabt en kerne af iværksættere på platformen, som alle er villige til møde andre mennesker og vise deres lokale startupmiljø. Det er vigtigt for os, at når vi åbner op for offentligheden, så er der en god gruppe af mennesker, som vi ved, har lyst til at mødes med andre mennesker. Det giver en god start og et godt udgangspunkt at gro fra,” fortæller Anders Hasselstrøm.
I udvælgelses- og ansøgningsprocessen lægger teamet stor vægt på kvalitet frem for kvantitet. Det er altså ikke et spørgsmål om flest muligt tilknyttede, men om hvem, der er tilknyttet.
”Vi vil have alle de iværksættere ind, der har lyst til at lære mere og lære flere at kende inden for iværksættermiljøet,” fortæller Anders Hasselstrøm.
I løbet af den kommende uge inviterer virksomheden betabrugere ind på platformen, hvorefter de åbner op for alle, når de kan se, at platformen kan håndtere trafikken samt at have rettet de fejl, der måtte opstå. Altså regner Startuptravels med at launche platformen indenfor kort tid. Du kan skrive dig op til platformen på www.startuptravels.com.
Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Elance.com. På Elance kan du vælge imellem tre millioner freelancere, der kan løse alt fra grafiske opgaver til kodning af websites, apps og databaser, research, oversættelse, artikelskrivning, social media marketers, kundeservice support og mange andre kompetencer, som du i dit startup har brug for. Medvirkende i disse artikler er Elances brugere med stor erfaring inden for online arbejdskraft.