TOP 50: Coolshop.dk – vi gør det vildere

Hvordan blev et lille startup med en plakat af rød Ferrari på væggen, til en af danmarks største e-handels virksomheder? Den opskrift vil de fleste af os vidst gerne have svaret på, det er dog knap så simpelt. Vi har i stedet interviewet Jacob Risgaard, medejer og marketingsansvarlig hos Coolshop.com som kan give os svaret på hvordan netop det skete, for den nordjyske iværksætter trio.

I marts måned spurgte vi vores læsere hvilke webshops, de mente var de “bedste og største” i Danmark, det kom der en TOP50 ud af. Derfor vil vi gerne præsentere Coolshop.dk – Danmarks vildeste webshop.

Begyndelsen på et godt købmandskab
Jacob Risgaard startede sin købmands karierre tilbage i 1996, hvor han etablerede sin første virksomhed og solgte biografaktuelle dvd-film fra sit eget soveværelse. Tiden i IT-branchen var barsk dengang, og bankerne lukkede den ene kasse i efter den anden, men i samme krisetid blev Jacob Risgaard ringet op af nogle Nordmænd, som var interesserede i at opkøbe hvad der dengang hed DVD-online.dk og blev til DVDstrax.com.

Efterfølgende gik det stærkt, og ikke længe efter at Jacob Risgaard havde solgt halvdelen af virksomheden til en norsk investor, blev virksomheden børsnoteret i Norge. Børsnoteringen, det stigende bemandingsantal og den hurtige vækst udledte endnu en ide hos Jacob Risgaard, som nu havde de fornødne logistiske evner og færten af det kæmpe potentiale der lå i online handel, så Jacob trådte ud af virksomheden, og kastede sig over et nyt projekt sammen med Pandrup brødrene Mark og Mike, som allerede så småt havde startet Coolshop.dk

“Dengang tog det omkring tre dage at downloade det nyeste track fra wigfield, men muligheden var der og det fik mig alligevel til at tænke på, hvilket potentiale der var i spil og dvd-film online. Ideen var derfor at lave en simpel udgave af Amazon.com, men i stedet for 120.000 produktvisninger af et simpelt ord som “hdmi cable”, ville vi kun vise tre rigtige,” fortæller Jacob Risgaard. tweet

I 2003 blev Coolshop.dk en realitet og en ny online legende var født.

Det skal være VILDERE
VILDERE er mottoet og mindsettet for coolshop.dk måde at drive forretning på, der er nemlig ingen begrænsninger for virksomhedens fremtidige størrelse eller gørelse, og netop den grundlæggende tankegang er grunden til at Coolshop.dk er hvad det er i dag.

Coolshop sælger kun de bedste brands. Spil, legetøj, gadgets, beauty, boligprodukter og i det hele taget alt der kvalificerer sig til betegnelsen ’cool produkter’. Virksomhedens omdrejningspunkt er ’godt købmandsskab’.

“At drive en succesfuld online forretning handler for mig om godt købmandskab. En webshop er i bund og grund ren og skær logistik og kundehåndtering, her bruger du bare webshoppen som det vindue kunden kan kigge ind af – alt kan præsenteres bedre på internettet end det kan i en fysisk butik.” Jacob Risgaard. tweet

I dag har Coolshop.dk fået mange medarbejdere ombord, og en af de måder hvorpå virksomheden holder motivationen oppe hos medarbejderne dækker ordet vildere også over.

“Coolshop er en legeplads, vi laver ofte en masse aktiviteter sammen med vores medarbejdere i form af racing, ture, sing star konkurrencer og vores lønforhandlinger foregår som oftes også i arenaen med sumodragter på.” – Siger Jacob med et smil på læben. tweet

Drømmen og bilen blev til virkelighed
Jacob Risgaard har aldrig passet ind i samfundets fastsatte kasser, og blev derfor også smidt ud af folkeskolen for dårlig opførsel i hans teenage år. Der er sket meget siden da, b.la. gik drømmen om at erhverve sig en rød sportsvogn i opfyldelse, en bogudgivelse sammen med b.la. Christian Stadil og Ole Henriksen “min første million” er også iblandt de mange milepæle i iværksætterens liv.

Jacob har lidt af det hele med i bagagen, senest er han set i tv programmet kræsne købere, hvor han får vist den nordjyske drengerøv frem på åben skærm. Tv udsendelsen gavnede i høj grad danskernes kendskab til Coolshop.dk, og det har vist sig at PR har været den absolut bedste og mest effektive måde at markedsføre virksomheden på.
Derudover er Jacob også medindehaver af b.la. streetman.dk og Cool Car Race Fonden

“Ideen med Cool Car Race var at samle penge ind til børn i nød, og også med tanken på at vise unge iværksættere at det godt kan lade sig gøre. Man skal have det sjovt og man skal leve livet,” Fortæller Jacob Risgaard. tweet

Coolshop.dk har efterhånden mange år, priser og erfaringer med på bagen, og virksomheden er i dag en af de største e-handelsvirksomheder i Danmark. Virksomheden er i konstant udvikling, og for ikke mere end en måned siden annoncerede webshoppen som nogle af de første med samme- dags levering i samarbejde med Postdanmark.

Kundeservice og samme dags-levering
Coolshop.dk annoncerede for mindre end en måned siden at de nu tester samme-dags levering i Aalborg området, og hvis der er succes, vil servicen spredes ud til resten af landet.

Postdanmark leverer varer til Coolshops kunder hvis de bestiller før kl. 14.30

“Vi ved at specielt mænd har svært ved at planlægge frem i tiden, derfor står man tit fredag og mangler en lækker skjorte at tage på, men vi ved det først inden vi skal afsted. Den problemstilling kan vi godt mærke, derfor er fredag travleste dag på samme-dags levering, men det er fedt at kunne imødekomme de krav kunderne har, og yde den absolut bedste service.” tweet

På billedet nedenfor ses et par mærkelige postbude fra team Coolshop. Drengene blev sågar meldt til politiet for den opsigtsvækkende påklædning, hvortil Jacob responderede på sin Facebook side; “Vi beklager hvis vores ekstremt hurtige levering skræmmer medtrafikanter og fysiske butikker”.

9315b545-7e59-4ee1-9825-a298bc8952b4

Tror man på sin ide og tør man gå hele vejen skal det nok lykkedes, det gjorde det i hvert fald for Jacob Risgaard. Coolshop.dk er ikke færdig med at udvikle og vokse, den nye leveringsservice skal forhåbentlig bringe virksomheden mod den næste milepæl – at kunne give den gode service til hele Danmark. Vi vil naturligvis følge med på sidelinjen hele vejen, tak til Coolshop.dk

Skrevet af

Top