Linkfire har oplevet stor succes og vækst. Blandt andet bliver tjenesten benyttet af store stjerner som Cristiano Ronaldo og, ikke mindst, Trendsonline.dks egen redaktion. Men nu har holdet rettet sit fokus mod et område, der for tiden er på vej igennem en stor digital transformation: musik industrien.
Vi skrev for nylig om Linkfires beslutning om at rette sigtekornet mod musik industrien. Den gigantiske industri har været igennem store ændringer, siden internettet revolutionerede måden, hvorpå folk deler og lytter til musik. Den står overfor helt nye udfordringer. Trendsonline.dk har snakket med Lars Ettrup, CEO hos Linkfire, om hvordan hans startup hjælper industrien med nogle af disse udfordringer.
Læs også: Linkfire leger med de store drenge
“For 5-6 år siden så det ud til, at der ikke kunne tjenes penge på digital musik. Ulovlige downloads og piratkopiering styrede markedet, og den globale omsætning styrtdykkede. Nu viser tendensen med streaming og downloadtjenester som iTunes, Spotify, Wimp og TDC Play, at det rent faktisk er muligt at tjene penge på musik igen,” siger Lars Ettrup.
Omsætningen på digital musik alene i Europa steg sidste år med 13 %, en forfriskende vending i forhold til de seneste par års nedgang. Især streaming tjenester oplever vækst.
“Streaming bare i Danmark er i det første halvår af 2014 steget med 44 % i forhold til 2013. Det er jo vanvittigt. Faktisk lytter folk til meget mere musik end før ‘krisen’. Musikken er jo tilgængelig hele tiden, og en musikafspiller er en naturlig del af folks hverdagsapplikationer på mobilen,” siger Lars Ettrup til Trendsonline.dk.
Samler et fragmenteret marked
Lars Ettrup fortæller, at i takt med at streaming og digitale downloads vinder indtog, ser man en masse forskellige nye musiktjenester træde frem.
“På det danske marked alene har vi circa 15 forskellige musiktjenester. Skal en kunstner eller et pladeselskab ramme hele deres målgruppe, så skal deres markedsføring dække hele spektret. Det er vanvittig komplekst på digitale medier. Altså du ser ikke en bannerannonce med 15 forskellige links,” siger Lars Ettrup.
Læs også: Outsourcing fungerer med hårdt arbejde og personlig investering
Linkfire afhjælper dette problem med en innovativ teknisk løsning. På overfladen virker den meget ligetil og simpel (det skal den jo), men under glansen er teknologien faktisk rigtig kompliceret.
“Linkfire finder ud af hvilken musiktjeneste en bruger benytter sig af og åbner fremadrettet alle Linkfire links direkte i den musiktjenestes afspiller. Det øger afspilningskonverteringen betragteligt og giver en god oplevelse for forbrugeren. Vi kalder det ‘smart links’. Ingen gider jo at trykke på Medinas seneste sang og ende på iTunes, hvis man altså bruger Spotify. Så bliver det irrelevant og chancen for, at man dropper processen, er stor,” siger Lars Ettrup.
Lokal validering til internationalt produkt
Lars Ettrup ser meget positivt på Linkfires fremtid. Med det nye produkt har de allerede indgået samarbejder med en masse spændende pladeselskaber på lokalt plan, og de agter at gå internationalt allerede næste måned.
“Det danske marked er genialt til validering af produktet men ikke nødvendigvis forretningen. Det er simpelthen et alt for lille marked. Efteråret vil derfor være utrolig spændende for os og byde på en del udlandsmøder,” siger Lars Ettrup.
Læs også: Færøsk iværksætterkonference deler gratis videoindhold
Linkfires originale link management produkt er stadig tilgængeligt, og det er vi i hvert fald glade for her hos Trendsonline.dk. Vi er også glade for at se et dansk startup ramme den helt rigtige niche og ser spændt frem til at se Linkfire tage den internationale musikindustri med storm.
1 kommentar