Arkiver

Nyheder

Nyt konkurrencekoncept på boligmarkedet giver rekordlav liggetid

Muligheden for at lade flere ejendomsmæglere kæmpe om at sælge din bolig, er begyndt at fæstne sig på det danske boligmarked. På salg- og udbudsplatformen JUST-SOLD betyder det rekordlav liggetid på deres solgte boliger.

Mange steder i Danmark står boliger til salg i meget lang tid og oftest kun hos en enkelt ejendomsmægler. Ifølge Boliga er der netop nu knapt 80.000 boliger til salg i Danmark, hvoraf næsten 40.000 har stået til salg i mere end seks måneder.

Som digital iværksættervirksomhed på et dansk nichemarked går væksten støt fremad med at få både ejendomsmæglere og boligejere ind på platformen. JUST-SOLD har fundet deres nichemarked, og har med en liggetid på kun 19,6 dage i gennemsnit bevist, at det er et marked med plads til – innovativ – fornyelse.

Iværksættermod søsatte utraditionel ejendomsmæglerplatform

For to år siden valgte iværksætterne Casper Bjørn og Sebastian Kirchhoff at stoppe som ejendomsmæglere for at gå all in på deres unikke ide. Som ejendomsmæglere oplevede de ofte at kunderne efterspurgte en model, hvor mæglerne indgik en aftale om, at flere mæglere fik mulighed for at sælge samme bolig.

Den ide tog Casper Bjørn og Sebastian Kirchhoff til sig og begyndte at arbejde på en anderledes digital ejendomsmæglerplatform. Den platform har vist sig at være lige det, der skulle til for at rykke ved et boligmarked, der havde stået stille – og nu ændrer JUST-SOLD på de lange liggetider.

Liggetid på boliger rekordlav hos JUST-SOLD

Siden lanceringen har salg- og udbudsplatformen JUST-SOLD oplevet overvældende interesse fra både brugere, ejendomsmæglere og andre interessenter på markedet.

Det er blevet til 14 solgte boliger, og lige nu er der 35 boliger til salg. Alt sammen med en gennemsnitlig liggetid 19,6 dage, hvor den gennemsnitlige liggetid i august 2014 i hele landet ifølge Boligsiden.dk var 203 dage for Villa og Rækkehuse og 123 dage for lejligheder. Tal som JUST-SOLD altså slet ikke kommer i nærheden af.

Læs også: JUST-SOLD nytænker boligsalg.

Hos JUST-SOLD selv er de meget positive og mener, at det er konkurrenceelementet i deres tilbud, der gør forskellen. Sebastian Kirchhoff, medstifter og partner i JUST-SOLD, forklarer den store interesse for deres produkt med, at danskerne i længere tid har ønsket en bedre service og mere gennemsigtighed på markedet.

”Vi hører mange gange fra vores kunder, at de kan mærke en forskel på salget, ikke mindst den ihærdighed ejendomsmæglerne udviser ved at konkurrere indbyrdes om at sælge den pågældende bolig, men samtidig også den eksponering ejendommen får ved at flere ejendomsmæglere kender til deres villa eller lejlighed,” forklarer Sebastian Kirchhoff og fortsætter:

”Dette har vist sig at være interessant for rigtig mange mennesker, og efterspørgslen er stødt stigende.”

Konkurrence rykker ved markedet

En iværksættervirksomhed er kendetegnet ved, at den udfordrer forbrugernes traditionelle adfærdsmønstre, og med JUST-SOLD konceptet får boligejeren et bedre overblik og en valid mulighed for at sælge billigere og hurtigere.

Men det er ikke kun brugeren, der bliver påvirket. Nogle gange søsætter modige iværksættere koncepter, der kan forandre et helt marked. JUST-SOLD tilbyder kombinationen af frit udbud og trygheden ved at have en fast mægler tilknyttet sit salg, som kan tage sig af alt det praktiske.

”Vores mission og ønske fra starten har hele tiden været at skabe en overordnet boligplatform, hvor vi kunne hjælpe forbrugerne langt bedre med deres boligsalg, end hvad vi har set tidligere. Samtidig er det at skabe en langt større eksponering af den enkelte bolig og nå ud til de mange forskellige køberkartoteker som ejendomsmæglerne ligger inde med. Samtidig med det for øje at gøre det meget mere overskueligt for sælgeren at sælge deres bolig ét sted,” siger Casper Bjørn, Partner og medstifter af JUST-SOLD.

Missionen var altså oprindeligt at skabe en mere gennemskuelig model ved boligsalg, men det frie udbud har samtidigt skubbet hele magtstrukturen på boligmarkedet længere over mod den private sælger.

Læs hvordan danske iværksættervirksomheder udfordrer dansk lovgivning.

Adgang til flere købere

Det reducerede antal til salg-dage er også noget, både kunder og ejendomsmæglere hos JUST-SOLD har lagt mærke til. Når flere ejendomsmæglere konkurrerer om salget af en bolig giver det automatisk adgang til flere potentielle købere. Det er noget boligejeren Helle, som har solgt en lejlighed på Amager Strand, har lagt mærke til:

”Jeg er positivt overrasket over, hvor godt dette nye koncept fungerer. Som sælger fik jeg adgang til flere købere på kortere tid, idet flere mæglere arbejdede på salget samtidig. Jeg fik bud fra to forskellige mæglere den samme dag, og vi lavede en kort budrunde. Dette resulterede i, at jeg solgte til 55.000 kr over udbudsprisen.”

Mange iværksættervirksomheder bevæger sig ind på et etableret marked med et nyt koncept eller et innovativt alternativ til et eksisterende tilbud og rykker ved forbrugernes forventninger og vaner.

For de tilknyttede ejendomsmæglere fører platformen også nye muligheder med sig, da det giver det muligheden for at sælge boliger, som ikke ligger i deres lokalområde, forklarer Kasper Wilstrup, som er indehaver af E-Mægleren, der er placeret i Helsingør og Hundested:

“Vi har fået salgsklare boliger til salg via JUST-SOLD, som vi ikke havde fået chance for at sælge, hvis de var kommet til salg hos en anden ejendomsmægler. Samarbejdet sparer os tid og penge, samt øger vores omsætning.”

Læs mere om Just-sold og deres koncept her.

3 kommentarer

Skriv et svar