Højdepunkterne fra e-handelskonferencen 2014

Shopsonline var med i torsdags, da FDIH afholdte deres årlige E-handelskonference og messe 2014. Vi fik mødt en masse spændende virksomheder og menneskerne bag. Dagens store tema var eksport, trends og tendenser samt What is the deal about Big Data. Her får du en udsnit af de væsentligste punkter fra dagen i Øksnehallen.

Torsdag d. 9 oktober åbnede Foreningen for dansk internethandel (FDIH) dørene op til øksnehallen, og årets største nordiske E-handelskonference og messe 2014 blev skudt igang.

Anette Falberg. Adm. direktør hos FDIH bød os alle velkommen, og startede derefter med at give indblik i hvordan den danske e-handel har vækstet inden for de sidste 5 år, og hvilke problematikker vi står overfor idag. Vi smugkiggede ind i krystalkuglen, som peger mod yderligere vækst i 2014.

E-handlen bevæger sig fortsat frem i et ekstremt højt tempo. Tidligere års vækstrater på 25-30% kunne forklares med, at væksten skete fra et lavt udgangspunkt, men i dag er e-handel et stort eksponentielt voksende handelsområde, og det estimeres at vi i 2014 fortsat har to-cifferede vækstrater – over 15%.

Udfordringen hos de danske e-handlere lige nu, ligger i eksport og ekspansioner, samt at de danske forbrugere ligger deres penge hos udenlandske forhandlere, som udgør en høj procentdel af den samlede handel på internettet (17 mia.). Anette Falberg løfter pegefingeren og insisterer på at vi fremover sammen skal blive bedre til at kende og fastholde vores kunder på de danske netbutikker, vi skal indsamle viden om de kunder vi har og forvandle den information til guld.

Vi tog os en snak med Lars Grønkjær fra Demandware, og spurgte hvilke udfordringer den danske e-handel står overfor.

“Hvis du tjekker ind på loreal.dk eller hugoboss.dk – ved du så om du handler hos en dansk eller udenlandsk forhandler? Det gør kunderne i hvert fald ikke. Udenlandske webshops er meget bedre til at implementere og tilpasse deres markedsføring i de pågældende lande de ekspanderer til, det er blandt andet en af grundene til at mange danskere ligger deres penge andensteds.” Lars Grønkjær Demandware, Director Nordics. tweet

Derudover anses de danske varer i resten af verdenen ofte som meget omkostelige, derfor skal de danske virksomheder være skarpe på prisen, tilpasning og service når de går ind på nye markeder.

De 5 største ecommerce trends
Konferencens første gæsteoplæg kom fra Wijnard Jogen, Managing Director Ecommerce Europe. Her blev der præsenteret 5 af de største trends indenfor ecommerce, som de næste mange år vil dominere og sikre vækst.

  • Omnichannel – det vil sige, at grænserne for, hvornår noget er fysisk eller digitalt bliver mere og mere flydende.
  • 3D print
  • Superforbrugeren, vil ikke længere bare købe produkter og brands, de vil være en del af dem.
  • Deleøkonomi hvor privatpersoner tilbyder en række services, såsom Airbnb.com og minbildinbil.dk
  • Markedsplatformer såsom Amazon, Ali Baba, Google Shopping og Ebay vil herske over det meste af internethandlen. De vil derudover de næste mange år også være i intern konkurrence med hinanden.

Internetbutikker forsøger i større grad at udviske forskellen på digitale og fysiske køb, ved at skabe oplevelser omkring online køb. Det er hvad den nye superforbruger vil have, og har man nogle intentioner om at lege med, er det i den grad vigtigt at kende sine kunder – BIG DATA.

3 gode om BIG DATA
I dag har vi mulighed for at indhente og udnytte de mange data, som enten allerede er til stede eller bliver tilgængelige, når kunden handler. Udfordringen er at identificere de relevante data, sammenstille dem og se nyt forretningspotentiale.

Big Data specialist Neil Raden gæstede scenen torsdag d. 9 oktober, og her får du tre råd til at komme i gang med Big Data.

  1. Start med at undersøge, hvilken indsigt du kan købe dig til.
  2. Begynd i det små med at udvælge og analysere data, og byg så videre derfra. Hvis du tager munden for fuld i starten, er det svært at lykkes med Big Data.
  3. Big Data er for hele virksomheden. Tænk som et hold roere, hvor alle kender deres rolle og arbejder mod det samme mål. Hvis alle er enige om kursen, er det lettere at plukke og analysere data, og udnytte dem til at skabe værdi og konkurrencemæssige fordele.

Konkurrencen er benhård
Vi spurgte afslutningsvis Lars Grønkjær fra Demandware om hvordan mindre netbutikker skal forholde sig til fremtiden, hvad er vigtigt at have i minde når man starter en virksomhed på internettet?

“Du kæmper mod internationale masdodonter som Zalando, Amazon og Ali Baba, de har råd til at tilkøbe sig den viden de skal bruge, for at målrette deres produkter og services direkte til kunden, derfor bliver de ved med at vinde markedsandele. tweet

Derfor skal du have stort fokus på: tweet

1. At kende din specifikke målgruppe
2. Vær tydelig på hvad der differentiere dig, og det må ikke kun være på pris. Prisen skal ikke være det essentielle i din forretning.
3. Fokuser på eftersalgsprocesserne, en stor del af loyaliteten sker efter købet. Gør det mindeværdigt og personligt. Altså personaliser hele købsprocessen, fordi den fortsætter hele vejen til kunden bestemmer sig for ikke at returnere varen.” tweet

Hvis du vil læse mere om E-handelskonferencen eller se hvem der deltog, kan du læse om det her.

Vi takker for en dejlig dag, både til alle der deltog og til FDIH for en fremragende dag.

Skrevet af

Top