Den succesfulde spilvirksomhed Kiloo, som står bag det mangeårige populære mobilspil Subway Surfers, vinder årets Gazelle 2014. Med en vækst på 2215 pct. over fire år er Kiloo landets hurtigst voksende virksomhed i 2014. En succes som også kommer Kiloos søsterselskab Katoni til gode.
Sidste år måtte de nøjes med en samlet andenplads, men i år er aarhusianske Kiloo gazellen over dem alle med en vækst på 2215 pct. over fire år.
Ligesom aarhusianske Kiloo, går anden og tredjepladsen også til jyderne. Nummer to er den regionale vinder i Syddanmark Nt Offshore, og på tredjepladsen Fogtmann Logistik, som også hører til i Sydjylland.
Læs også Kiloo named Danish Growth Company of the year på Nordicgamebits.com.
En bonus af Kiloos Gazelle-succes kan smitte af på Kiloo-brødrenes andre opstartsvirksomheder under Borneo organisationen (det tidligere Kiloo Group), herunder mærker det nystartede søsterselskab, modeportalen Katoni, at et succesfuld moderselskab kan give et skub i den rigtige retning.
Succes man mærker hos det nystartede søsterselskab
Udover Subway Surfers er Kiloo medstiftere af en række andre iværksætterprojekter. Kiloo er en del af Borneo A/S (tidligere Kiloo Group) sammen med søsterselskaberne Manatee, Baboon og Giving Tales. Et af de nye på stammen er tøj-og modewebportalen Katoni, som gennem et både bredere og mere unikt produktudvalg sigter efter at blive den førende modewebportal.
I udviklingen og implementeringen af idéerne er det, ifølge medstifter og CEO Steen Christensen i Katoni, en stor fordel at være en del af Borneo, fordi der sidder mange udviklere i deres søsterselskaber, hvilket giver en masse teknisk erfaring, som Katoni kan trække på og drage fordel af.
Det gælder eksempelvis for tilknytningen til det andet søsterselskab i Borneo, Manatee, der leverer apps til alle tilgængelige mobilplatforme, og har haft en afgørende betydning for Katoni.
”Det er dem (Manatee, red), der står for at lave vores frontend og backend, altså udviklingen af katoni.dk. Når vi sidder under samme tag, så kan vi snakke sammen frem for, hvis vores udviklere sad et helt andet sted i landet,” forklarer Steen Christensen.
Læs også: Dansk spilsucces starter digitalt modekoncept.
Bruttoresultat på 142,5 millioner kr. i 2013
Udover at være landets hurtigst voksende gazelle, så er Kiloo også en rigtig god forretning. Ud af et bruttoresultat på 142,5 mio. kr. i 2013 viste bundlinjen et plus før skat på 112 mio. kr. Pengene bliver primært tjent på Subway Surfers, der er downloadet mere end 550 mio. gange og er et af verdens mest populære mobilspil.
Spillet er gratis og tilgængelig for på både IOS, Android, Kindle og Windows Phone. Når spillet så alligevel er med til at løfte Kiloos bruttoresultater, er det igennem en kombination af annoncer og de forskellige opgraderinger, som brugeren kan tilkøbe.
Brødrene Simon og Jacob Møller Jensen står bag Kiloo. Kiloo blev stiftet af Jacob Møller Jensen i 2000, der allerede som 12-årig var begyndt at rode med programmering. Dengang satsede Kiloo på at udvikle spil til de populære sort-hvide Nokia-telefoner. Samtidig med lanceringen af den første Iphone i 2009 sluttede Simon Møller Jensen sig til sin bror og Kiloo, som var blandt de første virksomheder herhjemme til at kaste sig over udviklingen af apps.
Kiloo har desuden udgivet actionpillet Smash Champs i slutningen af oktober med dyrefigurer, der kan lide at slå hinanden til plukfisk. Brugerens rolle er at træne disse dyr, forberede dem på kamp og føre dem til sejr.
Læs også: Co-produktion mellem Kiloo og Sybo Games gør Subway Surfers til en kæmpe succes.
“Det giver altså bare et skub at være en del af det”
Steen Christensen har selv 10 års erfaring fra IT-branchen, senest hos en anden dansk succes, der i august blev opkøbt af Bestseller direktøren og som vandt Gazelleprisen i 2011 – den digitale iværksættervirksomhed WhiteAway.com. Katonis direktør spår at Kiloo vinder Gazelleprisen 2014 vil få stor betydning for Katonis videre vækst.
”Det er klart, at Kiloos succes smitter af på os. Jeg har nu arbejdet i to selskaber, der har vundet Gazelleprisen, og det giver altså bare et skub at være en del af det. Man kan se og føle, hvordan de ting, der bliver arbejdet med, bare virker og skaber vækst,” fortæller Steen Christensen og afslutter:
“Når man er en del af en succes, så giver det også mere energi til at få lanceret flere ting og lige give den lidt ekstra gas hver eneste dag. Det er ganske enkelt skønt at være på arbejde.”
Siden lanceringen af Katoni.dk i juni måned i år er omsætning steget med godt 90 pct. fra juli til september, og for Steen Christensen er målet at blive de førende på markedet – med et bredt og unikt produktudvalg, og med Kiloo som forbillede.
1 kommentar