Danske netbutikker kæmper med logistik og IT-systemer

Netbutikkerne forventer især skarp konkurrence det kommende år på fragtpriser og leveringstyper. Samtidig giver returpakker, ordreændringer og styring af informationsflow i IT-systemer forskellige udfordringer alt efter virksomhedens størrelse, viser FDIHs nye logistikanalyse

”Kunden er konge, så netbutikkerne tilpasser deres services efter, hvad kunderne efterspørger. Kunderne ser i høj grad på den samlede pris, hvor også fragten indgår, og stadig flere kunder ønsker gratis fragt samt en levering, der passer dem. Fx på firmaadressen eller i en pakkeboks, så de henter pakken, hvor og hvornår det passer dem. Vinderne her er – kunderne!” siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH

Netbutikkerne kæmper ikke alene på pris og udvalg, men i høj grad også på, om varen leveres med fri fragt, og om kunden kan vælge en særlig type levering. FDIHs nye logistik analyse viser klart, at flere end 6 ud af 10 netbutikker netop udpeger fri fragt og forskellige leveringstyper som topscorere i konkurrencen de kommende 12 måneder.

Læs også: E-handel og logistik går hånd i hånd, Apport Systems lancerer nyt produkt. 

Analysen udleveres til deltagerne, når FDIH igen i år sætter fokus på logistik i e-handlen, når årets Logistikkonference afholdes i Kolding den 13. november 2014, hvor Prime Cargo lægger lagerhal til konferencen.

”Kunden er konge, så netbutikkerne tilpasser deres services efter, hvad kunderne efterspørger. Kunderne ser i høj grad på den samlede pris, hvor også fragten indgår, og stadig flere kunder ønsker gratis fragt samt en levering, der passer dem. Fx på firmaadressen eller i en pakkeboks, så de henter pakken, hvor og hvornår det passer dem. Vinderne her er – kunderne!” siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH, Foreningen for dansk Internethandel.

Logistik giver mange udfordringer
Håndtering af ordreændringer, returvarer, styre leverandører og sikre at IT-systemerne taler sammen er blandt nogle af de udfordringer, som netbutikkerne møder i dagligdagen.

De mindre virksomheder er især udfordret af returvarer, mens de mellemstore skal sikre sig, at leverandørerne og leverer de rigtige varer til tiden. For de større virksomheder er det især dataflow mellem IT-systemer, der kan give problemer.

”Håndtering af returvarer har altid været en udfordring, og med de nye bøvlede forbrugerbeskyttelsesregler om fortrydelse og returnering er der sat ekstra fokus på emnet. Så det er ikke overraskende, at netop 2014 er året, hvor ”håndtering af returvarer” topper som den største udfordring,” siger Annette Falberg.

Til trods for de komplekse udfordringer logistik, så vælger de fleste netbutikker selv at skabe egne løsninger, i stedet for at outsource opgaverne. Hele 7 ud af 10 netbutikker mener, at de ikke har behov fra rådgivning fra andre. Kort sagt mener de, at de selv kan gøre det bedre og billigere end andre, samt at det er for vigtig en opgave til, at de vil outsource den.

”Det er et vigtigt strategisk område, så det handler ikke kun om pris. Man skal selvfølgelig have fuld tillid til den, der overtager opgaven. Men vi kan se ud af kommentarer til analysen, at særlig butikker med både netbutikker og fysiske butikker ofte har en særlig udfordring, da de ikke har to forskellige lagre. Så lageret følger i nogle tilfælde den fysiske butik, hvor man så også står for pakning og forsendelse af varer bestilt online,” forklarer FDIHs direktør Annette Falberg.

Du kan få mere viden og praktiske forslag omkring logistik til FDIHs Logistikkonference d. 13 november i Kolding, meld dig til her.

Skrevet af

Top