Arkiver

E-handelGuideUdland

Gæsteindlæg: Hvordan kommunikerer man med en asiat over mail og telefon?

I Danmark er tillid primært bygget gennem forretningsrelateret aktiviteter. Troværdighed og skillset er de primære byggesten for tillid. I Indien bygges tillid i lige så høj grad på det personlige forhold.

Jeg tror, at du før har hørt, at asiater ligger forretningsværdi i det personlige forhold. At f.eks en vellykket frokost sammen, er deres tilgang til at opbygge tillid. Det er også fuldstændig rigtigt. Men, arbejder du med indere på afstand, kan det selvfølgelig være svært at bruge tid sammen. Det vil sige mail og telefon er dine primære værktøjer. Her er nogle håndgribelige råd du måske kan lykkedes med:

1) Ring i stedet for at skrive mail. Dette er et ultimativt råd. Modtager indere en mail fra nogen de har aldrig har mødt eller snakket med, kan de finde på at lade være med at svare, også selvom det er en forretningsmulighed for dem. Telefon er mere tillidsskabende.

2) Start en telefon samtale med at sludre. Forestil dig at det var din gode ven, eller én person du virkelig gerne ville lære at kende. Spørg lidt ind, også gerne om personlige forhold hvis det kan løsne lidt op for samtalen.

3) Får du ikke budskabet helt igennem i telefonen, så fortæl at du sender en mail med det samme. Og send så den mail med det samme!

4) Ved du på forhånd at du vil ringe en inder op om 3 dage, så ring gerne i dag. Bare for at sludre et par minutter. ”Catch up”, spørg lidt ind til privatliv, spørg lidt til deres business etc. Ring så 3 dage senere og tag fat på det du i virkeligheden ville.

Kommunikation1

Konfrontation
Indere og danskere har faktisk én ting tilfælles. Vi tenderer til at være emotionelt sky i offentligheden. Vi udtrykker ikke følelser åbent til hvem som helst ligesom vores glæde, sorger og kropssprog også kan virke relativt afdæmpet. Prøv at sammenlign os danskere med amerikanernes tendens til altid at fokusere på følelser eller arabers tendens til at snakke meget højlydt, og du forstår hvad jeg mener. Selvom vi danskere er afdæmpet er vi generelt åbne for at tage en konfrontation. Vi tror på det er vejen til løsning og udvikling. Indere er ligeledes afdæmpet, men til forskel fra os danskere, går indere ikke blufærdigt ind i en konfrontation. Arbejder du sammen med indere der undgår konfrontation, kan du derfor meget hurtigt komme til at føle at de ikke værdsætter jeres samarbejde, og at du ingen vegne kommer med dit projekt.

Du kan prøve følgende metoder til at omgås konfrontationssky indere:
Forvent ikke at de udvikler dig eller samarbejdet! Set fra et dansk synspunkt handler et godt samarbejde om at støtte og udvikle hinanden, samarbejdet og forretningen. Det kan det også sagtens gøre i Indien, men ofte kommer det ikke til udtryk hos inderen. De bedste råd jeg kan give dig er:

5) Vær opmærksom på tendensen og ager herefter. Bare det at du er opmærksom på deres sky facon har minimeret din frustration kraftigt. Prøv dig herefter frem, og find din formel for hvad der virker.

6) Selv at tage initiativ HVER GANG. Går du til inderen på en kammeratlig facon, og forklarer at en løsning på pågældende problem vil være fordelagtigt for begge parter, så er de åbne for diskussion. Men forvent ikke partout at de tager initiativ.

7) Lad som om du har styr på alt, også selvom du ikke er sikker i din sag. Det gør inderne ofte selv! Indien er et af verdens mest hierarkiske lande, per heraf udkommer en nødvendighed i at kunne sætte sig i respekt. Groft sagt; virker du usikker, virker du svag. Så, hav tilpas styr på dine facts og viden, det vil helt sikkert kunne hjælpe dig.

kommunikation2

Skriv et svar