Trendwatching 10 trends i 2015

I rapporten “10 Trends for 2015” kommer Trendwatching med deres bud på de største forbrugertrends for 2015. I det følgende præsenteres de to trends, som Trendwatchings følgere tror vil bringe, de største muligheder med sig i 2015. –  Af Christina Klavsen

Virksomheder skal vende sig til, at forbrugerne, i højere grad end nogensinde før danner sin identitet uafhængigt af f.eks. køn, alder og kultur. Derudover vil Internet of Things-teknologier give et nyt pust til deleøkonomien i år 2015.

Post-demographic consumerism

“You’re not the only one who is confused by consumer behaviour. Consumers themselves aren’t behaving as they ‘should”

Trendwatchings følgere spår post-demographic consumerism til at være, én af de største muligheder i 2015. Begrebet dækker over det faktum, at forbrugsmønstre ikke længere er defineret af demografiske segmenter. Det er altså ikke længere tilstrækkeligt at stole på opdeling af forbrugere på baggrund alder, køn, bopæl osv. når du skal definere dit segment. Forbrugerne danner nemlig deres identiteter mere frit end nogensinde før, og uafhængigt af de traditionelle mønstre. Trenden har blandt andet allerede vist sig i Storbritannien, hvor det følgende gør sig gældende:

“In the UK, women now account for the majority of video game players, and there are more gamers aged over 44 than under 18. “

For virksomheder betyder trenden, at det er på tide at tænke ud af boksen, når der skal kommunikeres med forbrugerne. Thug Kitchen er et godt eksempel på en virksomhed, der har vinket farvel til de gamle mønstre. Virksomheden, der laver veganske opskriftsbøger, har indset at de kan finde kunder i alle aldre og uafhængig af f.eks. køn og indkomstniveau.

Læs mere om fordelene ved post-demographic consumerism i denne artikel fra Mandag Morgen

Internet of sharing things
Selv om Internet of Things er ved at blive et alment kendt begreb, er det stadigvæk et must at lede efter IoT-løsninger i den almindelige forbrugeres hjem. På den anden side har deleøkonomien for alvor fået fat, og mange har i løbet af 2014 stiftet bekendtskab med services så som Gomore og by-del.dk. Nu spår Trendwatching, at kollisionen mellem de to trends, vil medføre helt nye muligheder for forbrugerne.

Kombinationen af deleøkonomi og IoT-teknologi tillader både udlåner og lejer mere frihed og spontanitet. Forestil dig for eksempel, at du kan give adgang til dine ejendele og låne dem ud selv om du ikke er i nærheden af lejer, og måske endda aldrig kommer i fysisk kontakt med vedkommende.

Det er netop hvad Bitlock, et nyt låsesystem til cykler, tilbyder dig som cykelejer. Via den tilhørende app kan brugeren give sine venner, familie, naboer osv. adgang til at låse cyklen op. Derved får ejeren mulighed for at dele sin cykel ud, uden selv at være til stede og uden at skulle låne sin nøgle ud.

Breather er et andet koncept der bygger på samme idé. Kort fortalt er det en light-udgave af Airbnb, hvor brugere af appen kan finde tomme lokaler rundt om i byen, som de kan leje i helt ned til 30 minutter. Efter at have booket lokationen får brugeren midlertidig adgang til at låse sig ind ved hjælp af NFC-teknologi. Det kan være en fordel for dig hvis du f.eks. trænger til en lur, eller til at oplade din telefon. Som udlejer giver det dig mulighed for at udleje eksempelvis din lejlighed på daglig basis. Forestil dig bare at tjene penge på at nogen låner din sofa, imens du er på arbejde.

Vi vil se mere til Internet of Sharing og ikke mindst vil 2015 måske være året hvor traditionelle demografiske analyser vil blive udfordret, idet at nye undersøgelser viser at virksomhederne kan finde kunder i alle aldre og uafhængig af f.eks. køn og indkomstniveau.

Skrevet af

Top