6 gode råd til dig der vil internationalisere din webshop

Conversio inviterede for nyligt interesserede webshopejere til et oplæg om internationalisering. Oplægget, som blev afholdt i samarbejde med Google Insights, havde til formål at gøre webshopejere opmærksom på de vigtigste fokusområder og faldgruber i forbindelse med internationalisering. Shopsonline var med, og du får her en gennemgang af de vigtigste højdepunkter fra dagen. Der er gode råd til dig, som overvejer at internationalisere, men måske også til dig, der allerede har taget springet. – Af Christina Klavsen. 

Det skal du være opmærksom på når du internationaliserer

1 Vær opmærksom på din hjemmesides performance
Anders Tjørnelund fra Conversio startede oplægget med at fortælle om de udfordringer, du skal være opmærksom på, når du vil internationalisere din webshop. Det første han pegede på, er din hjemmesides performance – især loading hastigheden. Det er et område der, ifølge Anders Tjørnelund, ofte bliver negligeret. Når du internationaliserer og dermed får flere konkurrenter, er det dog enormt vigtigt i forhold til Google, da en hjemmeside der loader langsomt vil blive rangeret lavere. Vær bevidst om din størrelse og dit behov, og afsæt de nødvendige ressourcer til dette område.

2 Overvej at flytte dit lager til udlandet
Overvejer du at internationalisere, hvorfor så ikke flytte dit lager til udlandet? Anders Tjørnelund påpeger her det faktum, at det eksempelvis er billigere at sende pakker fra Tyskland til Danmark, end det er at sende internt i Danmark. Der kan altså være en økonomisk gevinst forbundet med at flytte lageret. Samtidig påpeger han, at mange kan have glæde af flytte lageret væk, og dermed holde fokus på at drive forretningen. Et eksempel på en løsning er Tricolore som er et dansk firma, der tilbyder lagerhotel lige på den anden side af grænsen.

3 Skru ned for pli-følelsen når du kommunikerer med dine kunder
Én ting der karakteriserer danske webshopejere, og danskere generelt, er at de er bange for at virke for påtrængende overfor deres kunder. Derfor holder mange igen i forhold til eksempelvis at følge op på ordrer og bede kunderne om feedback.

“Vi danskere har meget pli, når det kommer til dette. Vi er bange for at skræmme kunderne væk. Når du internationaliserer kan du med rette skrue lidt ned for denne pli-følelse, da de i de fleste andre lande er vant til mere påtrængende kommunikation fra forhandlere” – Anders Tjørnelund tweet

Desuden påpeger han, at vi i Danmark er begrænset af strammere regler omkring udsending af servicemails. Dette er endnu et argument for at have pli-følelsen in mente, når du internationaliserer.

4 Mobilhandlen også er stigende i udlandet
Endelig pointerer Anders Tjørnelund at det naturligvis ikke kun er i Danmark, at vi oplever en stigning i mobilhandel. Derfor er det også vigtigt at have fokus på at optimere din mobilside til det givne land. For at skabe den bedste mobiloplevelse opfordrer han til at få udviklet en decideret mobilside, fremfor blot at have et responsivt design.

5 Hav respekt for kulturforskelle
Eventet blev som nævnt afholdt i samarbejde med Google Insight, som var repræsenteret ved Senior Agency Account Strategist Kim Bøgeskov Andersen. Ifølge ham er det vigtigt at være opmærksom på kulturforskelle, når du vil internationalisere. Han vil ikke afvise, at forskellige tiltag der har vist sig at være succesfulde i Danmark også kan være det i udlandet. Inden du uden videre antager dette, kan det dog være en rigtig god idé at tage fat i nogle eksperter, der kan hjælpe dig med at finpudse initiativet til modtagerlandet.

6 Du har allerede haft et kritisk publikum
Kim Bøgeskov Andersen slutter af med at påpege, at vi danskere er et meget svært publikum at tilfredsstille når det kommer til internethandel. Det kan derfor netop være en fordel, at du har opbygget dit fundament til kritiske modtagere. Om dette siger han:

“Danskerne er nogle af de mest habile internethandlere i verden. Hvis du er slået igennem på det danske marked har du derfor god sandsynlighed for også at slå igennem internationalt” – Kim Bøgeskov Andersen tweet

Arrangementet her var det første af sin slags hos Conversio. Virksomheden håber dog at kunne tilbyde flere lignende events for interesserede webshopejere i fremtiden.

Skrevet af

Læs også

Top